Maria Pinińska-Bereś
![Płonąca Żyrafa](_XX/FOTO/m_XX215.jpg)
![Miejsce poetyckie](_XX/FOTO/m_XX216.jpg)
![Podwójne egzystencjarjum dużej α i małej π](_XX/FOTO/m_XX217.jpg)
![Performances (dokumentacja fotograficzna)](_XX/FOTO/m_XX223.jpg)
![Mój uroczy pokoik](_XX/FOTO/m_XX378.jpg)
![Odaliska i niewolnica](_XX/FOTO/m_XX379.jpg)
![Mme Recamier](_XX/FOTO/m_XX380.jpg)
Maria Pinińska-Bereś (1931–1999)
Była uczennicą Xawerego Dunikowskiego i żoną Jerzego Beresia. Artystka, członkini II Grupy Krakowskiej, jest pionierką feminizmu w sztuce polskiej. W jej dziełach na pierwszy plan wysuwają się odważne wątki erotyczne, przełamujące tabu kobiecej cielesności, zinterpretowane subtelnie i dowcipnie. Zmysłowa aura obiektów przestrzennych artystki jest efektem zastosowania specyficznych materiałów i technik (pikowane tkaniny wypełniane miękką gąbką) oraz charakterystycznej pastelowej, biało-różowej kolorystyki.
Agata Małodobry/Wacława Milewska
Lista obiektów tego autora:
Płonąca Żyrafa • Miejsce poetyckie • Podwójne egzystencjarjum dużej α i małej π • Performances (dokumentacja fotograficzna) • Mój uroczy pokoik • Odaliska i niewolnica • Mme Recamier
Lista obiektów tego autora:
Płonąca Żyrafa • Miejsce poetyckie • Podwójne egzystencjarjum dużej α i małej π • Performances (dokumentacja fotograficzna) • Mój uroczy pokoik • Odaliska i niewolnica • Mme Recamier