wymiary: 145x25/85x160x50
oznaczenie autorskie: ?
opis: W tej rzeźbie Maria Pinińska-Bereś odwołała się do obrazu czołowego francuskiego malarza doby klasycyzmu Jacques’a-Louisa Davida Madame Récamier, namalowanego w 1800 roku.
Jeanne-Françoise Récamier, żona paryskiego bankiera, uchodziła za największą piękność ówczesnego Paryża i niezrównaną uwodzicielkę. Jej salon skupiał towarzyską elitę stolicy Francji. Obraz ukazujący ją w antykizującej sukni, choć nie został ukończony, uchodzi za jedno z arcydzieł Davida. Zachwyca aurą wykwintnej kobiecości, której zostały podporządkowane wszystkie wartości dzieła – kompozycja, kolor i światło. Sława obrazu Davida żyje także w nazwie mebla, który od nazwiska modelki zyskał miano rekamiery.
Madame Récamier Marii Pinińskiej-Bereś można określić jako pastisz nie tyle samego obrazu francuskiego mistrza, ile przekazu, jaki niesie. Salonowa lwica to upostaciowanie męskich pragnień i wyobrażeń na temat kobiecości. Ich wymownym symbolem zdaje się owalne lusterko pełniące rolę głowy postaci. Przedmiot ten posiada wprawdzie wiele metaforycznych znaczeń, jednak użyty jako atrybut kobiety, oznacza próżność, dbałość o pozory, przejmowanie się błahostkami, zjawiskami powierzchownymi, stanowiąc odbicie prawdziwego życia, którego problemów nie są w stanie zgłębić i pojąć. Pinińska demaskuje i ośmiesza ów mit kobiecości wykreowany przez mężczyzn. Lusterko stanowi w pracy artystki element, który widzowi, także męskiemu, pozwala konfrontować się z owym mitem.
Anna Budzałek
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Poza Ciało >>>