Aleksander Gierymski (1850–1901)
Fontanna – studium do obrazu W altanie, 1876–1880
Dar Eustachego Jaxy-Chronowskiego, 1916
imnk
miniaturka

technika / materiał: olej, płótno

wymiary: 29,5 × 49,5 cm

opis: Zainteresowanie Gierymskiego formą malarską oraz doświadczenia pracy w plenerze zaowocowały kompozycją zatytułowaną Altana. Obraz przedstawiał towarzystwo w rokokowych strojach wypoczywające w ogrodzie rozświetlonym słonecznym blaskiem. Prace nad Altaną Gierymski rozpoczął w roku 1875 i kontynuował przez pięć lat pobytu w Rzymie. Po przyjeździe do Warszawy w roku 1880 prawdopodobnie zniszczył dzieło, ale w roku 1882 ukończył jego drugą, mniejszą wersję. Dążąc do stworzenia możliwie obiektywnego obrazu rzeczywistości, malarz starał się studiować z natury nawet najdrobniejszy detal, zgłębiać układ form w przestrzeni, analizować zjawiska wzajemnego przenikania się kolorów i refleksów światła, uzyskując efekty bliskie malarstwu impresjonistów. Zmagania z Altaną umożliwiły Gierymskiemu wyzwolenie się z reguł akademickiej konwencji. 
Altanę poprzedziły liczne studia olejne i szkice plenerowe, m.in. Fontanna. To niewielkie formatowo studium urzeka świeżością wrażenia. Światło słoneczne przenika każdą cząstkę powietrza, lśniąc w kroplach wody tryskającej ponad powierzchnią omszałego, chropowatego kamienia. Prace nad Altaną ujawniły charakterystyczną dla artysty skłonność do wnikliwej analizy środków warsztatowych, przejawiającą się w uporczywym powtarzaniu tego samego motywu i w długotrwałym, niezwykle żmudnym procesie powstawania dzieła.
Aleksandra Krypczyk


ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3


klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>

© 2010 Muzeum Narodowe w Krakowie
design & concept: creator.pl
>