wymiary: 57 × 92,5 cm
opis:
Żywiołowe sceny z kresowych jarmarków cieszyły się wielkim uznaniem klienteli Chełmońskiego, toteż artysta wielokrotnie powracał do tego tematu, tylko w nieznacznym stopniu modyfikując poszczególne elementy kompozycji. Omawiany obraz powstał w Paryżu i podobnie jak pozostałe stworzone przez Chełmońskiego nad Sekwaną dzieła o tematyce rodzimej, został namalowany dzięki słynnej, niemal fotograficznej pamięci malarza oraz na podstawie szkiców wykonywanych w trakcie studyjnych wyjazdów na Kresy. Przedstawienie uczestników jarmarku delektujących się świeżo zaparzoną herbatą w cieniu prowizorycznego namiotu cechuje swobodna, niemal brawurowa technika. Statycznej grupie osób siedzących wokół stołu została przeciwstawiona dynamicznie ujęta bryczka z narowistym koniem, powożona przez woźnicę, który gwałtownie ściąga lejce. Egzotyczną, kresową atmosferę akcentują znakomicie uchwycone typy: żydowskich handlarzy, popów, ziemian i chłopów oraz wędrownych żebraków. Palące letnie słońce rozświetla biel obrusa, lśniącą powierzchnię samowara i zastawy, kładąc refleksy na sierści kasztana oraz wypolerowanej powierzchni czarnej bryczki. Wykreowana przez Chełmońskiego wizja przemawia do wyobraźni widza, pozwalając na zagłębienie się w kresową rzeczywistość, fascynującą witalnością i egzotyką.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>