technika / materiał: olej, deska
wymiary: 52,7 x 41,3 cm
opis: W dziełach poświęconych tragicznym wydarzeniom powstania styczniowego Artur Grottger wykreował przejmującą ikonografię powstańczą łączącą akademicką formę z romantyczną treścią, w jasny i czytelny sposób przemawiając do uczuć wszystkich warstw społeczeństwa. Dyptyk Pożegnanie i Powitanie cechuje kameralny sposób ujęcia. W dziele tym typowa dla dziewiętnastowiecznego malarstwa narracja łączy się z subtelnie wykreowanym poetyckim nastrojem. Dyptyk przedstawia dwa przełomowe momenty w życiu powstańców i ich najbliższych: pożegnanie przed wyruszeniem do walki oraz długo wyczekiwany, okupiony goryczą przegranej powrót w rodzinne strony. Grottger kreuje tutaj bohaterów jednocześnie jako typowych i idealnych: dzielnego, anonimowego powstańca o szlacheckim rodowodzie oraz patriotyczną Polkę, żegnającą ukochanego wyruszającego do walki o wolność Ojczyzny, a następnie wiernie wyczekującą jego powrotu. W tym przejmującym malarskim symbolu narodowej żałoby istotna jest rola pejzażu, pełniącego funkcję nośnika nastroju. Wyeksponowany w obu częściach dyptyku motyw szlacheckiego dworku stanowi symbol uświęconego, mitycznego miejsca pełniącego w czasach narodowej niewoli rolę miejsca kultu „ojczyzny prywatnej”.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>
wymiary: 52,7 x 41,3 cm
opis: W dziełach poświęconych tragicznym wydarzeniom powstania styczniowego Artur Grottger wykreował przejmującą ikonografię powstańczą łączącą akademicką formę z romantyczną treścią, w jasny i czytelny sposób przemawiając do uczuć wszystkich warstw społeczeństwa. Dyptyk Pożegnanie i Powitanie cechuje kameralny sposób ujęcia. W dziele tym typowa dla dziewiętnastowiecznego malarstwa narracja łączy się z subtelnie wykreowanym poetyckim nastrojem. Dyptyk przedstawia dwa przełomowe momenty w życiu powstańców i ich najbliższych: pożegnanie przed wyruszeniem do walki oraz długo wyczekiwany, okupiony goryczą przegranej powrót w rodzinne strony. Grottger kreuje tutaj bohaterów jednocześnie jako typowych i idealnych: dzielnego, anonimowego powstańca o szlacheckim rodowodzie oraz patriotyczną Polkę, żegnającą ukochanego wyruszającego do walki o wolność Ojczyzny, a następnie wiernie wyczekującą jego powrotu. W tym przejmującym malarskim symbolu narodowej żałoby istotna jest rola pejzażu, pełniącego funkcję nośnika nastroju. Wyeksponowany w obu częściach dyptyku motyw szlacheckiego dworku stanowi symbol uświęconego, mitycznego miejsca pełniącego w czasach narodowej niewoli rolę miejsca kultu „ojczyzny prywatnej”.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Romantyzm. W stronę sztuki narodowej >>>