technika / materiał: gips
wymiary: 195 × 81 × 103 cm
opis: Rzymski niewolnik usiłuje zerwać krępujące go więzy. Odziany w krótką tunikę odsłaniającą atletyczne nogi, mężczyzna ukazany jest w rozkroku, gdy wykonuje gwałtowny zamach tułowia. Dynamiczne ujęcie podkreśla muskularną sylwetkę. Silny, wzbudzający grozę Słowianin jest figurą alegoryczną – uosabia zniewoloną przez zaborców Polskę, która dąży do tego, by się oswobodzić. Odrębność praprzodka Polaków od zadających mu cierpienie Rzymian została uwidoczniona poprzez charakterystyczne uczesanie – długie włosy splecione w warkocze. Artysta z drobiazgową dokładnością oddał szczegóły stroju, niespokojnie pofałdowaną draperię, skórzany pas i plecione z rzemieni sandały.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 195 × 81 × 103 cm
opis: Rzymski niewolnik usiłuje zerwać krępujące go więzy. Odziany w krótką tunikę odsłaniającą atletyczne nogi, mężczyzna ukazany jest w rozkroku, gdy wykonuje gwałtowny zamach tułowia. Dynamiczne ujęcie podkreśla muskularną sylwetkę. Silny, wzbudzający grozę Słowianin jest figurą alegoryczną – uosabia zniewoloną przez zaborców Polskę, która dąży do tego, by się oswobodzić. Odrębność praprzodka Polaków od zadających mu cierpienie Rzymian została uwidoczniona poprzez charakterystyczne uczesanie – długie włosy splecione w warkocze. Artysta z drobiazgową dokładnością oddał szczegóły stroju, niespokojnie pofałdowaną draperię, skórzany pas i plecione z rzemieni sandały.
Rzeźba powstała w Wiedniu, w ostatnim roku studiów Stanisława Lewandowskiego na tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Odwołanie do sztuki antycznej okresu hellenistycznego, doskonale widoczne w sposobie potraktowania formy, jest charakterystyczne dla akademickiej postawy rzeźbiarzy drugiej połowy XIX wieku, pragnących dorównać starożytnym mistrzom w technicznej biegłości i czytelnym wyrażeniu treści dzieła.
Agata Małodobry
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>