technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 45x54
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na odwrocie: „NAUKĘ WYKONYWANIA SKOKÓW SPADOCHRONOWYCH ZACZYNA SIĘ OD NAJPROSTSZYCH ĆWICZEŃ” / MARCIN MACIEJOWSKI 00 r.
opis: Nauka wykonywania skoków spadochronowych, podobnie jak Rolniczy lider wysypuje zboże na tory oraz Żołnierz naprzód! należą do szeregu prac Maciejowskiego wykonywanych od końca lat dziewięćdziesiątych, w których przedstawiał w formie schematycznych historyjek obrazkowych mniej i bardziej ważne zdarzenia w Polsce okresu pierwszych kilkunastu lat ustrojowej i gospodarczej transformacji. Pokazywał ucieczkę więźnia z sali sądowej, naprawiających dach ludzi „bezsilnych wobec żywiołu”, przywódcę partii chłopskiej w czasie akcji protestacyjnej przeciwko importowi taniego zboża czy ćwiczących na poligonie żołnierzy. Inspiracją do tych prac były zdjęcia z prasy „bulwarowej”, które – podobnie do komiksów – w sposób syntetyczny przedstawiały i opisywały mniej lub bardziej sensacyjne historie, ukazujące życie codzienne w Polsce. Do takich zdarzeń należy niewątpliwie zorganizowana w 2000 roku przez Andrzeja Leppera blokada pociągu ze zbożem należącym do posła PSL Zbigniewa Komorowskiego i wysypanie zawartości wagonu na tory.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Intertekst >>>
wymiary: 45x54
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na odwrocie: „NAUKĘ WYKONYWANIA SKOKÓW SPADOCHRONOWYCH ZACZYNA SIĘ OD NAJPROSTSZYCH ĆWICZEŃ” / MARCIN MACIEJOWSKI 00 r.
opis: Nauka wykonywania skoków spadochronowych, podobnie jak Rolniczy lider wysypuje zboże na tory oraz Żołnierz naprzód! należą do szeregu prac Maciejowskiego wykonywanych od końca lat dziewięćdziesiątych, w których przedstawiał w formie schematycznych historyjek obrazkowych mniej i bardziej ważne zdarzenia w Polsce okresu pierwszych kilkunastu lat ustrojowej i gospodarczej transformacji. Pokazywał ucieczkę więźnia z sali sądowej, naprawiających dach ludzi „bezsilnych wobec żywiołu”, przywódcę partii chłopskiej w czasie akcji protestacyjnej przeciwko importowi taniego zboża czy ćwiczących na poligonie żołnierzy. Inspiracją do tych prac były zdjęcia z prasy „bulwarowej”, które – podobnie do komiksów – w sposób syntetyczny przedstawiały i opisywały mniej lub bardziej sensacyjne historie, ukazujące życie codzienne w Polsce. Do takich zdarzeń należy niewątpliwie zorganizowana w 2000 roku przez Andrzeja Leppera blokada pociągu ze zbożem należącym do posła PSL Zbigniewa Komorowskiego i wysypanie zawartości wagonu na tory.
Dominik Kuryłek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Intertekst >>>