technika / materiał: poliester, wata szklana, fotografia, drewno, gaza, ubranie aktorki
wymiary: 135x210x50
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: W ostatnich latach życia Alina Szapocznikow stworzyła dwie, bodaj najważniejsze, serie dzieł – Nowotwory i Zielnik. Nieuleczalnie chora, świadoma zbliżającej się śmierci, uczyniła zabijający ją nowotwór tematem sztuki. W rozpoczętym z końcem 1968 roku cyklu Małych Nowotworów i Wielkich Nowotworów – bezkształtnych, agresywnych, jakby namnażających się formach, w które wtapiała własne fotografie – ukazywała rozkład ciała, rozpad osobowości i ogromne cierpienie. Do tego cyklu dzieł należy też dramatyczny Pogrzeb Aliny, w którym znalazły się zatopione strzępy bandaży, dżinsy i koszula artystki, zmięte gazety, pamiątkowe fotografie jej samej, rodziny i przyjaciół. To jedna z najbardziej wstrząsających rzeźb tanatologicznych w sztuce polskiej.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Poza Ciało >>>
wymiary: 135x210x50
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: W ostatnich latach życia Alina Szapocznikow stworzyła dwie, bodaj najważniejsze, serie dzieł – Nowotwory i Zielnik. Nieuleczalnie chora, świadoma zbliżającej się śmierci, uczyniła zabijający ją nowotwór tematem sztuki. W rozpoczętym z końcem 1968 roku cyklu Małych Nowotworów i Wielkich Nowotworów – bezkształtnych, agresywnych, jakby namnażających się formach, w które wtapiała własne fotografie – ukazywała rozkład ciała, rozpad osobowości i ogromne cierpienie. Do tego cyklu dzieł należy też dramatyczny Pogrzeb Aliny, w którym znalazły się zatopione strzępy bandaży, dżinsy i koszula artystki, zmięte gazety, pamiątkowe fotografie jej samej, rodziny i przyjaciół. To jedna z najbardziej wstrząsających rzeźb tanatologicznych w sztuce polskiej.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Poza Ciało >>>