technika / materiał: gips, drewno, pleksi
wymiary: 167x65x55
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Krzysztof Bednarski studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Jerzego Jarnuszkiewicza. Praca dyplomowa Portret Karola Marksa Bednarskiego przedstawiała zmultiplikowaną, a przez to zbanalizowaną, sprowadzoną do roli gadżetu, głowę filozofa.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ex-Presja >>>
wymiary: 167x65x55
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Krzysztof Bednarski studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Jerzego Jarnuszkiewicza. Praca dyplomowa Portret Karola Marksa Bednarskiego przedstawiała zmultiplikowaną, a przez to zbanalizowaną, sprowadzoną do roli gadżetu, głowę filozofa.
Portret Marksa stał się później częstym motywem w twórczości warszawskiego artysty. Po dyplomie wykonał on różne jego warianty, m.in.: Galaktykę Marsa (1986), Kurhan SKRAM LORAK (1988) czy Kolumny skończone (1991).
Wnętrze należy także do tej grupy prac. Głowa Marksa umieszczona została przez artystę w drewnianej skrzynce za szybką z pleksji i podświetlona od tyłu czerwonym światłem. Właściwie jest to połowa głowy, czyli po prostu „maska”’, która zamknięta w prowizorycznym pudełku nabrała charakteru obiektu religijnego kultu.
Dominik Kuryłek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ex-Presja >>>