technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 120x70
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: W przeciwieństwie do obrazu Rozmowa, jedynym tematem Żniwiarza jest forma. Prosta, pozbawiona szczegółów sylweta mężczyzny z kosą jest określona mocną, czarną linią. W tle widać syntetycznie i płaszczyznowo ujęty łan zboża z „realistycznie” przedstawionymi kłosami. Formy te tworzą przeciwstawne, równoważące się kierunki napięć.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Awangarda >>>
wymiary: 120x70
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: W przeciwieństwie do obrazu Rozmowa, jedynym tematem Żniwiarza jest forma. Prosta, pozbawiona szczegółów sylweta mężczyzny z kosą jest określona mocną, czarną linią. W tle widać syntetycznie i płaszczyznowo ujęty łan zboża z „realistycznie” przedstawionymi kłosami. Formy te tworzą przeciwstawne, równoważące się kierunki napięć.
Łączenie form abstrakcyjnych i uproszczonych z fragmentami przedstawień malowanych realistycznie było charakterystyczne dla formizmu i stosowane przez wielu artystów, zwłaszcza w późnym okresie istnienia grupy .
Światosław Lenartowicz
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Awangarda >>>