technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 53x42
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.d.: Olga B. 890
opis: Obraz ukazujący dziewczynkę ubraną w ludowy bretoński strój, siedzącą na parapecie okna, za którym rozpościera się rozległy miejski widok, powstał w monachijskim atelier Olgi Boznańskiej. Artystka podjęła malarskie wyzwanie, jakim było ukazanie odbicia modelki w szybie okiennej oraz odmalowanie padającego na nią światła. Sposób operowania plamą barwną, próba uchwycenia światła są rozwiązaniami typowymi dla malarstwa impresjonistycznego. Boznańska wykorzystała pewne jego zasady łącząc je z tradycyjną techniką malarstwa walorowego, które wykorzystywała w malowanych przez siebie portretach czy martwych naturach. W kompozycji z bretońską dziewczynką dostrzec można również modne na przełomie XIX i XX wieku inspiracje sztuką japońską – i to zarówno w motywie siedzącej na parapecie okna kobiety, jak również w wycinkowym, sprawiającym wrażenie przypadkowego kadrze oraz w stonowanych, przemyślanych barwach kompozycji.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>
wymiary: 53x42
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.d.: Olga B. 890
opis: Obraz ukazujący dziewczynkę ubraną w ludowy bretoński strój, siedzącą na parapecie okna, za którym rozpościera się rozległy miejski widok, powstał w monachijskim atelier Olgi Boznańskiej. Artystka podjęła malarskie wyzwanie, jakim było ukazanie odbicia modelki w szybie okiennej oraz odmalowanie padającego na nią światła. Sposób operowania plamą barwną, próba uchwycenia światła są rozwiązaniami typowymi dla malarstwa impresjonistycznego. Boznańska wykorzystała pewne jego zasady łącząc je z tradycyjną techniką malarstwa walorowego, które wykorzystywała w malowanych przez siebie portretach czy martwych naturach. W kompozycji z bretońską dziewczynką dostrzec można również modne na przełomie XIX i XX wieku inspiracje sztuką japońską – i to zarówno w motywie siedzącej na parapecie okna kobiety, jak również w wycinkowym, sprawiającym wrażenie przypadkowego kadrze oraz w stonowanych, przemyślanych barwach kompozycji.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>