technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 45x38,5
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na marginesie p.g.: Olga... [nieczytlene] 6/85
opis: Olgę Boznańską nie interesowało specjalnie malarstwo pejzażowe, choć podobno pod koniec życia miała żałować, że tak mało miejsca poświęciła mu w swojej twórczości. Jej niechęć do pejzażu wynikała prawdopodobnie z agorafobii, czyli strachu przed otwartą przestrzenią, oraz neurastenicznego usposobienia, objawiającego się zmiennością i nieprzewidywalnością nastrojów. Podkreślała, że „pejzaż jest strasznie trudny. Krajobrazu nie można posadzić na kanapie i kazać mu przychodzić kilkanaście razy do pracowni…”. Wyjątkiem były wielokrotnie podejmowane widoki z okien kolejnych pracowni artystki – w Monachium, Krakowie i w Paryżu, czasem – jak w Bretonce czy Kwiaciarkach – stanowiące tło portretów i scen rodzajowych. W początkach kariery artystycznej Boznańskiej powstał syntetyczny i w pełni logiczny kompozycyjnie widok podwórka uchwycony prawdopodobnie z okna rodzinnego domu przy ulicy Wolskiej 21, do którego w 1912 roku, na zamówienie malarki, Franciszek Mączyński dobudował osobną pracownię.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>
wymiary: 45x38,5
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na marginesie p.g.: Olga... [nieczytlene] 6/85
opis: Olgę Boznańską nie interesowało specjalnie malarstwo pejzażowe, choć podobno pod koniec życia miała żałować, że tak mało miejsca poświęciła mu w swojej twórczości. Jej niechęć do pejzażu wynikała prawdopodobnie z agorafobii, czyli strachu przed otwartą przestrzenią, oraz neurastenicznego usposobienia, objawiającego się zmiennością i nieprzewidywalnością nastrojów. Podkreślała, że „pejzaż jest strasznie trudny. Krajobrazu nie można posadzić na kanapie i kazać mu przychodzić kilkanaście razy do pracowni…”. Wyjątkiem były wielokrotnie podejmowane widoki z okien kolejnych pracowni artystki – w Monachium, Krakowie i w Paryżu, czasem – jak w Bretonce czy Kwiaciarkach – stanowiące tło portretów i scen rodzajowych. W początkach kariery artystycznej Boznańskiej powstał syntetyczny i w pełni logiczny kompozycyjnie widok podwórka uchwycony prawdopodobnie z okna rodzinnego domu przy ulicy Wolskiej 21, do którego w 1912 roku, na zamówienie malarki, Franciszek Mączyński dobudował osobną pracownię.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>