technika / materiał: olej, tektura
wymiary: 50x71,5
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: W XIX wieku popularnym tematem malarskim stały się wnętrza pracowni artystów. Dostrzeżono ich aurę i doceniono rolę w procesie tworzenia. Zainteresowały one również Olgę Boznańską, dla której miejsce, w którym powstawały obrazy, miało szczególne znaczenie. Było przede wszystkim ostoją ciepła i bezpieczeństwa i może dlatego w swoich pracach nadawała mu wyciszoną formę, emanującą intymnością i spokojem.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>
wymiary: 50x71,5
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: W XIX wieku popularnym tematem malarskim stały się wnętrza pracowni artystów. Dostrzeżono ich aurę i doceniono rolę w procesie tworzenia. Zainteresowały one również Olgę Boznańską, dla której miejsce, w którym powstawały obrazy, miało szczególne znaczenie. Było przede wszystkim ostoją ciepła i bezpieczeństwa i może dlatego w swoich pracach nadawała mu wyciszoną formę, emanującą intymnością i spokojem.
Powstałe w 1908 roku Wnętrze paryskiej pracowni to elegancki salon, z wyeksponowanym ulubionym fotelem artystki, stojącym na tle kanapy nakrytej zieloną narzutą; na ścianach wiszą portrety w złotych ramach. Przedstawienie zdominowane jest przez plamę czerwonego koloru aksamitnego obicia fotela, który przez to zdaje się być jego głównym bohaterem. Równie ważne są migotliwe refleksy światła widoczne na złotych ramach i rozświetlające wnętrze pracowni. To jedno z ciekawszych studiów światła i barwy stworzonych przez Olgę Boznańską – „szarą malarkę ciszy”.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>