technika / materiał: olej, tektura
wymiary: 52x74,5
oznaczenie autorskie: Sygn. p.g.: Olga Boznańska [częściowo zatarte]
opis: Namalowany około 1912 roku widok z okna krakowskiej pracowni przy ul. Wolskiej 21 (dziś Marszałka Józefa Piłsudskiego) przedstawia zabudowane podwórze, widziane poprzez bezlistne gałęzie drzew. Artystka skupiła się na oddaniu ponurego nastroju miejsca. Ciasny kadr, zamknięta oficynami przestrzeń przesłonięta siatką niepokojąco drapieżnych gałęzi, minorowy koloryt zestawiony z szarości i brązów sprawiają, że kompozycja wywołuje przygnębienie i niepokój. Boznańska nie lubiła wracać do Krakowa. W porównaniu z Monachium czy Paryżem wydawał się miastem prowincjonalnym i pozbawionym życia. Te negatywne emocje widoczne są w omówionym obrazie.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>
wymiary: 52x74,5
oznaczenie autorskie: Sygn. p.g.: Olga Boznańska [częściowo zatarte]
opis: Namalowany około 1912 roku widok z okna krakowskiej pracowni przy ul. Wolskiej 21 (dziś Marszałka Józefa Piłsudskiego) przedstawia zabudowane podwórze, widziane poprzez bezlistne gałęzie drzew. Artystka skupiła się na oddaniu ponurego nastroju miejsca. Ciasny kadr, zamknięta oficynami przestrzeń przesłonięta siatką niepokojąco drapieżnych gałęzi, minorowy koloryt zestawiony z szarości i brązów sprawiają, że kompozycja wywołuje przygnębienie i niepokój. Boznańska nie lubiła wracać do Krakowa. W porównaniu z Monachium czy Paryżem wydawał się miastem prowincjonalnym i pozbawionym życia. Te negatywne emocje widoczne są w omówionym obrazie.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>