technika / materiał: olej, tektura
wymiary: 116x96
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.g: Olga Boznańska 1910
opis: Cechą portretów Olgi Boznańskiej jest aura smutku i tajemniczości. Pozujące osoby, zawsze zamyślone, bez uśmiechu, sprawiają wrażenie powściągliwych i skrytych. Taki jest wizerunek Jadwigi Sapieżyny (1830–1918) córki Władysława Sanguszki i Izabeli Lubomirskiej, żony Adama Sapiehy (1828–1903), matki kardynała Stefana Sapiehy (1867–1951) arcybiskupa krakowskiego.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>
wymiary: 116x96
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.g: Olga Boznańska 1910
opis: Cechą portretów Olgi Boznańskiej jest aura smutku i tajemniczości. Pozujące osoby, zawsze zamyślone, bez uśmiechu, sprawiają wrażenie powściągliwych i skrytych. Taki jest wizerunek Jadwigi Sapieżyny (1830–1918) córki Władysława Sanguszki i Izabeli Lubomirskiej, żony Adama Sapiehy (1828–1903), matki kardynała Stefana Sapiehy (1867–1951) arcybiskupa krakowskiego.
Malarka z pietyzmem przedstawiła elegancko upozowaną w fotelu starszą damę, której twarz, a w szczególności oczy, intensywnie wpatrujące się w widza, odzwierciedlają wyrazisty charakter dostojnej portretowanej. Z podobną uwagą artystka namalowała delikatne, niemłode już dłonie ozdobione wytworną biżuterią. Suknia arystokratki ma natomiast jedynie schematycznie zaznaczony fason. W podobnej konwencji utrzymane jest tło kompozycji, które Boznańska w typowy dla siebie sposób pozostawiła ledwo zaznaczone, niedokończone, z prześwitującymi fragmentami podobrazia. Ten zabieg malarski nadaje obrazowi lekkość i podnosi jego walory malarskie.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>