technika / materiał: olej, tektura
wymiary: 121x90
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Panna Boznańska nie portretuje sukni, kapelusza, futrzanej etoli, czy diamentowej kolii (…) obrazuje uczucia (…) i charaktery. To malarstwo nie szuka upiększenia lecz prawdy.” Te słowa francuskiego krytyka Louisa Vauxcelles, trafnie charakteryzujące malarstwo portretowe artystki, odnieść można do wizerunku Gabielli Reval (1870–1938), znanej wówczas paryskiej literatki związanej z kręgiem Guillaume’a Apollinaire'a. Modelka siedzi na fotelu, w charakterystycznej dla tego okresu twórczości Boznańskiej pozie. Artystka skupiła się nie tylko na oddaniu stanowczego, przytłaczającego wręcz charakteru modelki. Konterfekt jest również popisem malarskim artystki, która z maestrią odtwarza ubiór pisarki – delikatną, srebrzystą suknię, zarzucony na ramiona muślinowy szal oraz strojny kapelusz, dominujący swoją czernią i kontrastujący z delikatnymi barwami całego stroju. Szczególną uwagę malarka poświęciła dłoniom kobiety i zdobiącej je biżuterii.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>
wymiary: 121x90
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Panna Boznańska nie portretuje sukni, kapelusza, futrzanej etoli, czy diamentowej kolii (…) obrazuje uczucia (…) i charaktery. To malarstwo nie szuka upiększenia lecz prawdy.” Te słowa francuskiego krytyka Louisa Vauxcelles, trafnie charakteryzujące malarstwo portretowe artystki, odnieść można do wizerunku Gabielli Reval (1870–1938), znanej wówczas paryskiej literatki związanej z kręgiem Guillaume’a Apollinaire'a. Modelka siedzi na fotelu, w charakterystycznej dla tego okresu twórczości Boznańskiej pozie. Artystka skupiła się nie tylko na oddaniu stanowczego, przytłaczającego wręcz charakteru modelki. Konterfekt jest również popisem malarskim artystki, która z maestrią odtwarza ubiór pisarki – delikatną, srebrzystą suknię, zarzucony na ramiona muślinowy szal oraz strojny kapelusz, dominujący swoją czernią i kontrastujący z delikatnymi barwami całego stroju. Szczególną uwagę malarka poświęciła dłoniom kobiety i zdobiącej je biżuterii.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ku Francji >>>