wymiary: 60x90x80
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku był czasem rozkwitu polskiej rzeźby nowoczesnej, która w tamtych latach, po okresie panowania realizmu socjalistycznego, odnawiała związki z aktualnymi tendencjami sztuki światowej. Był to czas aktywności twórczej wielu wybitnych rzeźbiarek, m.in. Aliny Ślesińskiej, Barbary Zbrożyny i Aliny Szapocznikow. Ślesińska, realizująca w swych dziełach idee integracji architektury i rzeźby, cieszyła się wtedy wielkim uznaniem.
Prezentowana w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku rzeźba Cyrk to w zasadzie wizyjny model budowli. Zamaszyste formy, oplatające umieszczone centralnie pionowe podpory, kontrastują z regularnym rytmem ułożonych równolegle drobnych szczebelków, wypełniających kilka krzywoliniowych płaszczyzn, które zdają się obracać wokół centralnej osi kompozycji. Ażurowa rzeźba, w tak sugestywny sposób oddająca ruch wirowy, jest w istocie niezrealizowanym projektem architektonicznym. Znajduje tu wyraz typowe dla estetyki lat sześćdziesiątych upodobanie do linii krzywych i kształtów organicznych, a także zacieranie granic między architekturą i sztukami wizualnymi, realizowane wówczas przez czołowych światowych architektów. Warto nadmienić, że w roku 1963 – gdy powstało omawiane dzieło – Ślesińska współpracowała ze słynnym architektem Oscarem Niemeyerem, twórcą miasta Brasilia. Echa projektów Niemeyera są doskonale widoczne w dynamicznej konstrukcji rzeźby Cyrk.
Agata Małodobry
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>