technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 137x79
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.d.: Z Waliszewski 1932 / Kraków
opis: Zygmunt Waliszewski, członek Komitetu Paryskiego, realizował w swym malarstwie wspólne dla Kapistów priorytety artystyczne, z których najważniejszym był prymat koloru. Artysta, mimo ciężkiej choroby, która doprowadziła do jego przedwczesnej śmierci, potrafił zachować do końca świeżość podejścia do malowania. Jakby na przekór własnej kondycji tworzył pełne wigoru i przepojone humorem obrazy, co wyróżniało je spośród dzieł innych kolorystów. Malarstwo Waliszewskiego trudno scharakteryzować jednoznacznie, zmienia się ono bowiem w czasie, a jego stylistyka waha się od akademickich portretów po ekspresyjne kompozycje, malowane alla prima, których tematyka jest pretekstem do oszałamiających zestawień kolorystycznych. Artysta skupiał się na scenach zbiorowych, przedstawiających relacje międzyludzkie – człowiek był głównym obiektem jego zainteresowania. Prezentowane w Galerii trzy obrazy Waliszewskiego dobrze charakteryzują różnorodność jego malarstwa z ostatnich lat życia.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>
wymiary: 137x79
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.d.: Z Waliszewski 1932 / Kraków
opis: Zygmunt Waliszewski, członek Komitetu Paryskiego, realizował w swym malarstwie wspólne dla Kapistów priorytety artystyczne, z których najważniejszym był prymat koloru. Artysta, mimo ciężkiej choroby, która doprowadziła do jego przedwczesnej śmierci, potrafił zachować do końca świeżość podejścia do malowania. Jakby na przekór własnej kondycji tworzył pełne wigoru i przepojone humorem obrazy, co wyróżniało je spośród dzieł innych kolorystów. Malarstwo Waliszewskiego trudno scharakteryzować jednoznacznie, zmienia się ono bowiem w czasie, a jego stylistyka waha się od akademickich portretów po ekspresyjne kompozycje, malowane alla prima, których tematyka jest pretekstem do oszałamiających zestawień kolorystycznych. Artysta skupiał się na scenach zbiorowych, przedstawiających relacje międzyludzkie – człowiek był głównym obiektem jego zainteresowania. Prezentowane w Galerii trzy obrazy Waliszewskiego dobrze charakteryzują różnorodność jego malarstwa z ostatnich lat życia.
Chłopiec w czaku ułańskim (Portret Andrzeja Cybulskiego) jest zabawnym wizerunkiem kilkuletniego dziecka ubranego w strój mający przypominać mundur i nakrycie głowy polskiego ułana. Malec stoi przy bujanym koniku, w otwartych drzwiach dziecięcego pokoju, prezentując dobytą z pochwy szablę-zabawkę. W jego postawie widać dumę i gotowość obrony swej domowej, dziecięcej „ojczyzny”. Waliszewski świetnie scharakteryzował małego modela, przejętego rolą żołnierza-kawalerzysty, dyskretnie zaznaczając humorystyczny i groteskowy nastrój sceny. W obrazie malarz zastosował swój ulubiony zestaw kolorystyczny – chłodna zieleń drzwi i kotary podkreśla czerwień i granat „mundurowych” barw ułana.
Światosław Lenartowicz
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>