technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 100x81
oznaczenie autorskie: Sygn. l.d.: Hann Rudzka - C
opis: W dorobku artystycznym Hanny Rudzkiej-Cybisowej portrety pojawiają się sporadycznie i są to zazwyczaj wizerunki osób z nią zaprzyjaźnionych. Artystka nigdy nie wykonała portretu na zamówienie. Wizerunki malowane w latach pięćdziesiątych stanowiły formę artystycznego kompromisu. Twórcy poddani doktrynie realizmu socjalistycznego, pragnąc funkcjonować w oficjalnym życiu artystycznym, musieli podejmować „odpowiednie” tematy, a jednym z tolerowanych zagadnień był właśnie portret.
W 1960 roku powstał wizerunek zaprzyjaźnionej z artystką Heleny Blum (1904–1984) – historyczki i krytyczki sztuki, autorki kilku ważnych opracowań monograficznych poświęconych Cybisowej, a przede wszystkim kuratora i twórcy kolekcji sztuki nowoczesnej w Muzeum Narodowym w Krakowie. Dzieła te, „Bluma” – jak mówili o niej znajomi – pozyskiwała do zbiorów w dużej mierze dzięki swojej przyjaźni z artystami.
Ten statyczny w formie wizerunek wyróżnia się zmonumentalizowaną kompozycją kolorystyczną, opartą o dominujący błękit płaszcza portretowanej, ujętej na tle harmonijnie rozjaśnionego, bliskiego abstrakcji tła. Wyrazistą, choć syntetycznie ujętą głowę, podkreśla głęboka czerń beretu, wybijająca się spośród tonacji barwnych obrazu.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>
wymiary: 100x81
oznaczenie autorskie: Sygn. l.d.: Hann Rudzka - C
opis: W dorobku artystycznym Hanny Rudzkiej-Cybisowej portrety pojawiają się sporadycznie i są to zazwyczaj wizerunki osób z nią zaprzyjaźnionych. Artystka nigdy nie wykonała portretu na zamówienie. Wizerunki malowane w latach pięćdziesiątych stanowiły formę artystycznego kompromisu. Twórcy poddani doktrynie realizmu socjalistycznego, pragnąc funkcjonować w oficjalnym życiu artystycznym, musieli podejmować „odpowiednie” tematy, a jednym z tolerowanych zagadnień był właśnie portret.
W 1960 roku powstał wizerunek zaprzyjaźnionej z artystką Heleny Blum (1904–1984) – historyczki i krytyczki sztuki, autorki kilku ważnych opracowań monograficznych poświęconych Cybisowej, a przede wszystkim kuratora i twórcy kolekcji sztuki nowoczesnej w Muzeum Narodowym w Krakowie. Dzieła te, „Bluma” – jak mówili o niej znajomi – pozyskiwała do zbiorów w dużej mierze dzięki swojej przyjaźni z artystami.
Ten statyczny w formie wizerunek wyróżnia się zmonumentalizowaną kompozycją kolorystyczną, opartą o dominujący błękit płaszcza portretowanej, ujętej na tle harmonijnie rozjaśnionego, bliskiego abstrakcji tła. Wyrazistą, choć syntetycznie ujętą głowę, podkreśla głęboka czerń beretu, wybijająca się spośród tonacji barwnych obrazu.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>