technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 61x81
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.d.: H. Rudzka C. 60
opis: Pierwszą damą polskiego koloryzmu była Hanna Rudzka-Cybisowa, której osobowość artystyczną doskonale określają jej pełne entuzjazmu słowa: BĘDĘ MALOWAĆ, MALOWAĆ, MALOWAĆ. Zgodnie z doktryną kapistów, Rudzka-Cybisowa opierała swoje malarstwo na kolorze i subtelnych zestawieniach czystych barw oraz stosowaniu niemal impresjonistycznej faktury. W okresie powojennym artystka wprowadziła do swej palety tony mocne i dźwięczne, karminy, brązy i fiolety, syntetyzując zarazem plamę barwną. Jej obrazy wyróżniała również logika i zwartość kompozycyjna, a przede wszystkim wielki szacunek dla bryły. Malowała zarówno pejzaże – widoki z okna pracowni, ogrody, ale przede wszystkim martwe natury, które stały się dla niej impulsem do rozważań czysto malarskich.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>
wymiary: 61x81
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.d.: H. Rudzka C. 60
opis: Pierwszą damą polskiego koloryzmu była Hanna Rudzka-Cybisowa, której osobowość artystyczną doskonale określają jej pełne entuzjazmu słowa: BĘDĘ MALOWAĆ, MALOWAĆ, MALOWAĆ. Zgodnie z doktryną kapistów, Rudzka-Cybisowa opierała swoje malarstwo na kolorze i subtelnych zestawieniach czystych barw oraz stosowaniu niemal impresjonistycznej faktury. W okresie powojennym artystka wprowadziła do swej palety tony mocne i dźwięczne, karminy, brązy i fiolety, syntetyzując zarazem plamę barwną. Jej obrazy wyróżniała również logika i zwartość kompozycyjna, a przede wszystkim wielki szacunek dla bryły. Malowała zarówno pejzaże – widoki z okna pracowni, ogrody, ale przede wszystkim martwe natury, które stały się dla niej impulsem do rozważań czysto malarskich.
W powstałej w 1960 roku Martwej naturze z ananasem artystka sięgnęła do szczególnej palety barwnej, w której dominowały nasycone, soczyste, wręcz oszałamiające barwy intensywnego granatu, oranżu, nasyconej czerwieni, fioletu, ostrego żółcienia kontrastujące
z elementami bieli czy delikatnego różu. Malarka odrzuciła tu subtelność kolorystyczną na rzecz swoistej brutalizacji w użyciu barw zestawianych śmiało i zaskakująco. Dzięki takim efektom stworzyła dzieło wyrafinowane, ale i zaskakujące, zwłaszcza pod względem barw, bliskie poszukiwaniom francuskich fowistów.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>