technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 65x81
oznaczenie autorskie: Sygn. p.d.: J. Cybis; na odwrocie napis: JAN CYBIS (...) / 1964 r. / Widok na St,. Sącz
opis: Jan Cybis, który w okresie przedwojennym koncentrował się w malarstwie na sprawach kolorystycznych, a jego prace wyróżniała drobna i rozwibrowana plama barwna, po wojnie stawiał na materialne właściwości farby i bogatą fakturę obrazu, tworzoną poprzez ekspresyjny i odważny gest malarski. Jak sam podkreślał próbował wówczas „skojarzyć coś między ekspresjonizmem niemieckim, a Bonnardem” oraz dodawał: „Mam zachcianki brutalizmu, bo wychowali mnie ekspresjoniści niemieccy”. Powstałe wówczas kompozycje przybrały formy bliskie reliefowi utworzonemu z farb wyciskanych nieraz bezpośrednio z tub na płótno i misternie formowanych. Cybisa fascynował sam proces kreowania obrazu, konstruowania go z formy i barwy. Zajmowało go także tworzenie nowych harmonii barwnych, podporządkowanych jednej, szarawej, tonacji. Efekt ten uzyskiwał zestawianiem obok siebie barw tzw. „dopełniających”, zlewających się w oku widza w szarość. O tych niemal monochromatycznych kompozycjach mówił: „szarzyzna malarska – szara gama – jest bardzo piękna i to niekoniecznie wywołana szarymi kolorami, ale w gamie kontrastowych zestawień – daje szarość”.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>
wymiary: 65x81
oznaczenie autorskie: Sygn. p.d.: J. Cybis; na odwrocie napis: JAN CYBIS (...) / 1964 r. / Widok na St,. Sącz
opis: Jan Cybis, który w okresie przedwojennym koncentrował się w malarstwie na sprawach kolorystycznych, a jego prace wyróżniała drobna i rozwibrowana plama barwna, po wojnie stawiał na materialne właściwości farby i bogatą fakturę obrazu, tworzoną poprzez ekspresyjny i odważny gest malarski. Jak sam podkreślał próbował wówczas „skojarzyć coś między ekspresjonizmem niemieckim, a Bonnardem” oraz dodawał: „Mam zachcianki brutalizmu, bo wychowali mnie ekspresjoniści niemieccy”. Powstałe wówczas kompozycje przybrały formy bliskie reliefowi utworzonemu z farb wyciskanych nieraz bezpośrednio z tub na płótno i misternie formowanych. Cybisa fascynował sam proces kreowania obrazu, konstruowania go z formy i barwy. Zajmowało go także tworzenie nowych harmonii barwnych, podporządkowanych jednej, szarawej, tonacji. Efekt ten uzyskiwał zestawianiem obok siebie barw tzw. „dopełniających”, zlewających się w oku widza w szarość. O tych niemal monochromatycznych kompozycjach mówił: „szarzyzna malarska – szara gama – jest bardzo piękna i to niekoniecznie wywołana szarymi kolorami, ale w gamie kontrastowych zestawień – daje szarość”.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Koloryzm >>>