technika / materiał: instalacja, płyty MDF, materiał organiczny, lustra
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Leon Tarasewicz wykonał specjalnie dla Muzeum Narodowego w Krakowie instalację malarską, składającą się z dwóch rzędów kolumn pomalowanych w pomarańczowo-zielone pasy. Wypełniająca wąski korytarz kolumnada została przez artystę optycznie zmultiplikowana za pomocą luster umieszczonych na ścianach naprzeciwko siebie. Złudzenie powoduje, że malarstwo „biegnie” w nieskończoność, a oglądający znajduje się w samym środku obrazu czy raczej w miejscu, które stało się obrazem.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Malarstwo? >>>
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Leon Tarasewicz wykonał specjalnie dla Muzeum Narodowego w Krakowie instalację malarską, składającą się z dwóch rzędów kolumn pomalowanych w pomarańczowo-zielone pasy. Wypełniająca wąski korytarz kolumnada została przez artystę optycznie zmultiplikowana za pomocą luster umieszczonych na ścianach naprzeciwko siebie. Złudzenie powoduje, że malarstwo „biegnie” w nieskończoność, a oglądający znajduje się w samym środku obrazu czy raczej w miejscu, które stało się obrazem.
Tarasewicz działa na granicy tradycyjnego malarstwa i sztuki konceptualnej. Przestrzeń wystawiennicza jest podłożem pod malowanie. Artysta umożliwia widzowi odczucie wszystkimi zmysłami koloru, faktury i światła. Niezwykła świetlistość obiektów malarskich Tarasewicza, uzyskana przez intensywne kontrasty barw, przywodzi na myśl malarstwo ikon, w którym kolor jest równie ważny jak słowo. Tarasewicz unika jednak aluzyjności. Jego sztuka umożliwia bezpośrednie przeżycie koloru i przestrzeni, odzyskanie wiary w malowanie.
Dominik Kuryłek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Malarstwo? >>>