wymiary: 50x31x22
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Rzeźba Victoria-Victoria powstała w okresie stanu wojennego w Polsce (13 grudnia 1981 – 22 lipca 1983). Od chwili powołania do życia Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” w sierpniu 1980 gest uniesionych rąk z dwoma palcami ułożonymi w znak zwycięstwa był symbolem nadziei i szlachetności prowadzonej przez Polaków walki z komunistyczną władzą. Towarzyszył nie tylko ulicznym demonstracjom, ale też śpiewanym w czasie nabożeństw pieśniom religijnym i patriotycznym. Wielu artystów wykorzystywało go w dziełach powstających w tzw. „drugim obiegu”.
Krzysztof Bednarski sięgnął po raz pierwszy po znak dłoni czyniącej gest zwycięstwa „obciętymi” palcami w 1980 roku, w projekcie niezrealizowanego ostatecznie plakatu dla Teatru Jerzego Grotowskiego. Później wykorzystał go w rzeźbie, którą uznaje się za jeden z symboli stanu wojennego. Victoria- victoria została wykuta w białym marmurze, najszlachetniejszym tworzywie rzeźbiarskim, co w tym wypadku zaliczyć należy do sfery symbolicznej dzieła.
Rzeźba w metaforyczny sposób łączy konspirację lat osiemdziesiątych z doświadczeniami podziemia z lat II wojny światowej. Litera „V” stanowiła radiowy sygnał porozumienia władz polskich w Londynie z okupowanym krajem. Jej kryptogramem był czteronutowy motyw rozpoczynający V Symfonię Ludwiga van Beethovena, gdyż fraza ta przełożona na alfabet Morse’a dawała kod: · · · – (kropka, kropka, kropka, kreska), oznaczający właśnie „V”, skrót słowa „victory”.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ex-Presja >>>