technika / materiał: akryl, płótno
wymiary: 135x170
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.d.: Zbylut 73
opis: Obraz przedstawia siedzących ludzi, zwróconych w jednym kierunku, wytyczonym przez widniejący za nimi czerwony znak. Są odindywidualizowani, odbarwieni, cisi, cierpliwi. Siedzą w kolejce, która nie ma początku i nie ma końca. To metafora codziennego życia w kraju, w którym czekało się w kolejkach wszędzie i po wszystko. Czasem latami.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ex-Presja >>>
wymiary: 135x170
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. p.d.: Zbylut 73
opis: Obraz przedstawia siedzących ludzi, zwróconych w jednym kierunku, wytyczonym przez widniejący za nimi czerwony znak. Są odindywidualizowani, odbarwieni, cisi, cierpliwi. Siedzą w kolejce, która nie ma początku i nie ma końca. To metafora codziennego życia w kraju, w którym czekało się w kolejkach wszędzie i po wszystko. Czasem latami.
Obrazem tym Grzywacz podjął dialog ze swym duchowym mistrzem Andrzejem Wróblewskim i jego egzystencjalnym dziełem z 1956 roku Kolejka trwa. Właściwie powtórzył kompozycję Wróblewskiego, ukazując te same postaci, które intencjonalnie pozbawił rysów twarzy i zróżnicowanego ubioru. Jakby chciał powiedzieć swemu nieżyjącemu patronowi: nic się u nas nie zmieniło, chyba że na gorsze. Przez to obraz ma dodatkowo jeszcze inne znaczenie: manifestuje ciągłość pewnych idei i symboli przynależnych specyficznie polskiemu zjawisku – semantyce zniewolenia.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ex-Presja >>>