technika / materiał: akryl, płótno naklejone na tekturę
wymiary: 99,5x63
oznaczenie autorskie: Nie sygn., na odwrocie napis: (....) Maciej Bieniasz / 1977 (...)
opis: Zdewastowana skrzynka na listy wisząca na brudnej, byle jak pomalowanej ścianie klatki schodowej mieszkalnego bloku, mogłaby się wydawać post-minimalistycznym dziełem, które nie oznacza nic więcej poza tym, co przedstawia. Autor dzieła chciał jednak za pomocą tego prostego znaku zakomunikować widzowi swe symboliczne odczuwanie rzeczywistości. Uczynił zniszczoną skrzynkę na listy znakiem standardu życia w komunistycznym kraju, w którym jednym z najbardziej charakterystycznych zjawisk był brak poszanowania własności wspólnej, jako własności „niczyjej”. Postawa taka rodziła rozliczne patologie. Należał do nich wandalizm, akty bezmyślnej agresji ludzi sfrustrowanych, pozbawionych godnego życia i lepszych perspektyw. Niedopałek papierosa i zapałka stanowią dodatkowe znaki wynaturzenia zachowań, pogardy dla norm społecznej egzystencji, wynikających z buntu wobec rzeczywistości, której nie można zmienić. Takie ślady zniszczenia utrzymywały się zazwyczaj długo, przechodząc w stan trwały, pogłębiając deprawację, budząc przygnębienie, a w końcu obojętność bezradnych obywateli. Bieniarz kilkakrotnie powtarzał ten prosty motyw, widząc w nim dramatyczny symbol moralnej degradacji narodu. Skrzynka na listy stała też symbolem nowych czasów, w jego malarstwie po 1989 roku.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ex-Presja >>>
wymiary: 99,5x63
oznaczenie autorskie: Nie sygn., na odwrocie napis: (....) Maciej Bieniasz / 1977 (...)
opis: Zdewastowana skrzynka na listy wisząca na brudnej, byle jak pomalowanej ścianie klatki schodowej mieszkalnego bloku, mogłaby się wydawać post-minimalistycznym dziełem, które nie oznacza nic więcej poza tym, co przedstawia. Autor dzieła chciał jednak za pomocą tego prostego znaku zakomunikować widzowi swe symboliczne odczuwanie rzeczywistości. Uczynił zniszczoną skrzynkę na listy znakiem standardu życia w komunistycznym kraju, w którym jednym z najbardziej charakterystycznych zjawisk był brak poszanowania własności wspólnej, jako własności „niczyjej”. Postawa taka rodziła rozliczne patologie. Należał do nich wandalizm, akty bezmyślnej agresji ludzi sfrustrowanych, pozbawionych godnego życia i lepszych perspektyw. Niedopałek papierosa i zapałka stanowią dodatkowe znaki wynaturzenia zachowań, pogardy dla norm społecznej egzystencji, wynikających z buntu wobec rzeczywistości, której nie można zmienić. Takie ślady zniszczenia utrzymywały się zazwyczaj długo, przechodząc w stan trwały, pogłębiając deprawację, budząc przygnębienie, a w końcu obojętność bezradnych obywateli. Bieniarz kilkakrotnie powtarzał ten prosty motyw, widząc w nim dramatyczny symbol moralnej degradacji narodu. Skrzynka na listy stała też symbolem nowych czasów, w jego malarstwie po 1989 roku.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ex-Presja >>>