technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 120x70
oznaczenie autorskie: Nie sygn., na odwrociu napis: ANDRZEJ WRÓBLEWSKI. SYN I ZABITA MATKA, (...) 1949
opis: Obraz ukazuje kilkuletniego chłopca obejmującego kobietę, ujętą od ramion, bez głowy. Kobieta nie żyje, choć wydaje się, że odwzajemnia pieszczotę bezwładnym gestem ręki. Artysta namalował ją sinawym błękitem i ubrał w niebieską sukienkę. W ten sposób, wykorzystując symbolikę błękitu – sferę cienia, niematerialności i transcendencji – malował wszystkie ofiary wojny, ludzi umarłych. Uogólniona, świadomie prymityzowana forma i niemal płasko kładziony kolor służą kondensacji treści i ekspresji.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ex-Presja >>>
wymiary: 120x70
oznaczenie autorskie: Nie sygn., na odwrociu napis: ANDRZEJ WRÓBLEWSKI. SYN I ZABITA MATKA, (...) 1949
opis: Obraz ukazuje kilkuletniego chłopca obejmującego kobietę, ujętą od ramion, bez głowy. Kobieta nie żyje, choć wydaje się, że odwzajemnia pieszczotę bezwładnym gestem ręki. Artysta namalował ją sinawym błękitem i ubrał w niebieską sukienkę. W ten sposób, wykorzystując symbolikę błękitu – sferę cienia, niematerialności i transcendencji – malował wszystkie ofiary wojny, ludzi umarłych. Uogólniona, świadomie prymityzowana forma i niemal płasko kładziony kolor służą kondensacji treści i ekspresji.
Wróblewski postanowił zmierzyć się z ciężarem wojennej makabry będąc jeszcze studentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W antywojennych obrazach, które zaczął tworzyć w 1949 roku, skupił się na kilku motywach, koncentrując się wokół tematu śmierci. Oprócz kompozycji Syn i zabita matka, która ma swoje antonimiczne pendent w Matce z zabitym synem (1949), powstało kilka kompozycji ukazujących parę młodych ludzi, z których jedno, malowane błękitem, nie żyje (jak na odwrocie omawianego dzieła) oraz wstrząsający cykl Rozstrzelań I-VIII, (1949). Artysta zawarł w nim dramat okupacyjnego terroru – niepewność życia, codzienną śmierć w publicznych, doraźnych egzekucjach, w których ginęli mężczyźni, kobiety i dzieci.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Ex-Presja >>>