technika / materiał: film dokumentalny
opis: Na początku lat sześćdziesiątych Andrzej Pawłowski sformułował oryginalną ideę artystyczną produkcji form naturalnie ukształtowanych. Uważał, że kształt dzieła powinien powstawać w rezultacie procesu uwarunkowanego jedynie prawami natury, a jego otrzymanie jest również możliwe w warunkach sztucznych. Efektem poszukiwań i praktyczną realizacją owej idei było kilkanaście cykli dzieł wykonanych w różnych technikach. W fotografii były to: Heliogramy oraz Genesis, w malarstwie Powierzchnie naturalnie ukształtowane, Powierzchnie przemienne i Formy naturalnie ukształtowane, natomiast w rzeźbie Manekiny i Sarkofagi krakowskie. Specyficzną realizacją wyżej wspomnianej koncepcji są Kineformy – dokumentacja inscenizacji świetlnej zrealizowanej przez Pawłowskiego przy pomocy specjalnie skonstruowanego projektora.
Dominik Kuryłek
Reżyseria: Roman Banach
Zdjęcia: Zygmunt Adamski
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>
opis: Na początku lat sześćdziesiątych Andrzej Pawłowski sformułował oryginalną ideę artystyczną produkcji form naturalnie ukształtowanych. Uważał, że kształt dzieła powinien powstawać w rezultacie procesu uwarunkowanego jedynie prawami natury, a jego otrzymanie jest również możliwe w warunkach sztucznych. Efektem poszukiwań i praktyczną realizacją owej idei było kilkanaście cykli dzieł wykonanych w różnych technikach. W fotografii były to: Heliogramy oraz Genesis, w malarstwie Powierzchnie naturalnie ukształtowane, Powierzchnie przemienne i Formy naturalnie ukształtowane, natomiast w rzeźbie Manekiny i Sarkofagi krakowskie. Specyficzną realizacją wyżej wspomnianej koncepcji są Kineformy – dokumentacja inscenizacji świetlnej zrealizowanej przez Pawłowskiego przy pomocy specjalnie skonstruowanego projektora.
Dominik Kuryłek
Reżyseria: Roman Banach
Zdjęcia: Zygmunt Adamski
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>