technika / materiał: collage, tempera, płótno
wymiary: 86x126
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na odwrocie: Jerzy Kałucki 1963 / „różowy”
opis: W drugiej połowie lat sześćdziesiątych, po kilkuletniej fascynacji malarstwem materii Jerzy Kałucki powrócił do geometrii, od której zaczął swą twórczość. W jego malarstwie pojawił się motyw koła, które z początku wpisane było w prostokątne ramy obrazu, a z czasem zaczęło poza nie wykraczać. Artysta ukazywał je z różnych perspektyw. Istniało w jego pracach w zmodyfikowanej formie owalu, bywało multiplikowane lub przedstawiane w zestawieniu z innymi figurami geometrycznymi, przecinając je i uzupełniając. Pojawiało się wreszcie zredukowane do okręgu lub jego odcinka – łuku, którego dalszego ciągu poza ramą można się było jedynie domyślać. Ten etap twórczości Kałuckiego stanowił obszar zagadnień nieodległy od rozwijającej się w tym czasie sztuki konceptualnej, która, jak wspominał sam artysta, odnowiła jego spojrzenie na geometrię – preferowany przez niego od dawna środek artystycznej ekspresji.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>
wymiary: 86x126
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na odwrocie: Jerzy Kałucki 1963 / „różowy”
opis: W drugiej połowie lat sześćdziesiątych, po kilkuletniej fascynacji malarstwem materii Jerzy Kałucki powrócił do geometrii, od której zaczął swą twórczość. W jego malarstwie pojawił się motyw koła, które z początku wpisane było w prostokątne ramy obrazu, a z czasem zaczęło poza nie wykraczać. Artysta ukazywał je z różnych perspektyw. Istniało w jego pracach w zmodyfikowanej formie owalu, bywało multiplikowane lub przedstawiane w zestawieniu z innymi figurami geometrycznymi, przecinając je i uzupełniając. Pojawiało się wreszcie zredukowane do okręgu lub jego odcinka – łuku, którego dalszego ciągu poza ramą można się było jedynie domyślać. Ten etap twórczości Kałuckiego stanowił obszar zagadnień nieodległy od rozwijającej się w tym czasie sztuki konceptualnej, która, jak wspominał sam artysta, odnowiła jego spojrzenie na geometrię – preferowany przez niego od dawna środek artystycznej ekspresji.
Dominik Kuryłek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>