technika / materiał: akryl, płótno
wymiary: 105x105
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na odwrocie: Jan Pamuła / 1980 / Seria komputerowa I nr 1 / Ilość elementów 45
opis: W połowie lat siedemdziesiątych Jan Pamuła zaczął uprawiać abstrakcyjne malarstwo geometryczne. W latach osiemdziesiątych, we współpracy z programistami komputerowymi, tworzył cykle obrazów i grafik, których kompozycja powstawała na bazie ciągłego, permutacyjnego podziału płaszczyzny aż do osiągnięcia efektu rozbudowanej sieci prostokątów. Obraz Seria komputerowa I, nr 1 jest pierwszym z cyklu obrazów powstałych w wyniku takiej współpracy. Jest to jeden z pierwszych przykładów wykorzystania w polskiej sztuce programów komputerowych do organizacji przestrzeni obrazu. Praca Pamuły może kojarzyć się z czarno białymi, konceptualnymi obrazami Ryszarda Winiarskiego, które warszawski artysta tworzył na bazie kontrolowanego przez odpowiednie wzory logiczne i matematyczne przypadku. W obrazach Pamuły kreowanych przy użyciu maszyn, przypadkowość została ograniczona nieomal do zera.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>
wymiary: 105x105
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. na odwrocie: Jan Pamuła / 1980 / Seria komputerowa I nr 1 / Ilość elementów 45
opis: W połowie lat siedemdziesiątych Jan Pamuła zaczął uprawiać abstrakcyjne malarstwo geometryczne. W latach osiemdziesiątych, we współpracy z programistami komputerowymi, tworzył cykle obrazów i grafik, których kompozycja powstawała na bazie ciągłego, permutacyjnego podziału płaszczyzny aż do osiągnięcia efektu rozbudowanej sieci prostokątów. Obraz Seria komputerowa I, nr 1 jest pierwszym z cyklu obrazów powstałych w wyniku takiej współpracy. Jest to jeden z pierwszych przykładów wykorzystania w polskiej sztuce programów komputerowych do organizacji przestrzeni obrazu. Praca Pamuły może kojarzyć się z czarno białymi, konceptualnymi obrazami Ryszarda Winiarskiego, które warszawski artysta tworzył na bazie kontrolowanego przez odpowiednie wzory logiczne i matematyczne przypadku. W obrazach Pamuły kreowanych przy użyciu maszyn, przypadkowość została ograniczona nieomal do zera.
Dominik Kuryłek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>