technika / materiał: olej, tempera, płótno
wymiary: 125x115
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Zasadniczą domeną działalności Karola Pustelnika była konserwacja dzieł sztuki, ale uprawiał też malarstwo. Tworzył w duchu sztuki informel, rozwijającej się na Zachodzie od początku lat pięćdziesiątych, szerokiego nurtu malarstwa posiadającego wiele odmian, których cechą wspólną było odrzucenie ustalonej z góry kompozycji na rzecz spontaniczności artystycznej kreacji. Malował abstrakcje i obrazy figuratywne, stosował też technikę kolażu.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>
wymiary: 125x115
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: Zasadniczą domeną działalności Karola Pustelnika była konserwacja dzieł sztuki, ale uprawiał też malarstwo. Tworzył w duchu sztuki informel, rozwijającej się na Zachodzie od początku lat pięćdziesiątych, szerokiego nurtu malarstwa posiadającego wiele odmian, których cechą wspólną było odrzucenie ustalonej z góry kompozycji na rzecz spontaniczności artystycznej kreacji. Malował abstrakcje i obrazy figuratywne, stosował też technikę kolażu.
Collage ze świątkami nie jest, wbrew tytułowi, kolażem w sensie stylistyczno-warsztatowym. Ukazane w obrazie wizerunki postaci, zamknięte w osobnych kompozycjach rozmieszczonych swobodnie w wykreowanej przestrzeni, nie zostały wykonane w innej technice i naklejone na powierzchnię obrazu, lecz namalowane. Nie wszystkie też wyobrażają świętych. Z pewnością nie są nimi mężczyźni w melonikach z tryptyku u dołu obrazu, ani kobieta w owalnym portreciku po lewej u góry. Te schematyczne, świadomie prymitywizowane mini-portrety umieszczone pośród wyobrażeń orantów, Madonny i nieokreślonych świętych, stanowią zapewne jakieś ikony pamięci artysty.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>