technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 110x150
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: W drugiej połowie lat pięćdziesiątych Jan Tarasin zaczął malować obrazy przedstawiające przedmioty, a raczej swoiste alegorie przedmiotów, przetwarzając elementy rzeczywistości w osobne byty, stojące na granicy tego, co przedstawiające i przedstawiane. Spod jego pędzla zaczęły wychodzić abstrakcyjne modele rzeczy, zoo- i antropomorficznych form, mających charakter swoistych znaków tworzących alfabet czekający na odczytanie przez widza. Bliski w tym był Tarasin kubistom oraz surrealistom.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>
wymiary: 110x150
oznaczenie autorskie: nie sygnowane
opis: W drugiej połowie lat pięćdziesiątych Jan Tarasin zaczął malować obrazy przedstawiające przedmioty, a raczej swoiste alegorie przedmiotów, przetwarzając elementy rzeczywistości w osobne byty, stojące na granicy tego, co przedstawiające i przedstawiane. Spod jego pędzla zaczęły wychodzić abstrakcyjne modele rzeczy, zoo- i antropomorficznych form, mających charakter swoistych znaków tworzących alfabet czekający na odczytanie przez widza. Bliski w tym był Tarasin kubistom oraz surrealistom.
Przez ponad pięćdziesiąt lat artysta konsekwentnie zgłębiał problem szeroko pojętego przedmiotu. Przedstawiane formy układał zazwyczaj w wieloelementowe zbiory, analizując relacje zachodzące pomiędzy zestawami, ich poszczególnymi elementami a przestrzenią, w której je umieszczał. Konsekwentna sztuka Tarasina zaskakuje do dziś ogromnym zróżnicowaniem w ramach wyraźnie określonego problemu.
Obraz Uczta świadczy o zainteresowaniu artysty kubizmem i surrealizmem.
Dominik Kuryłek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>