technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 111x116
oznaczenie autorskie: Nie sygn., na odwrocie napis: T BRZOZOWSKI KRĘGLE 1957
opis: W drugiej połowie lat pięćdziesiątych w twórczości Brzozowskiego zaczęła pojawiać się tendencja do odrealniania form. Jego malarstwo zbliżało się do abstrakcji, a w warstwie przedstawieniowej do głosu coraz dobitniej dochodziły – traktowane równorzędnie – postrzępiona plama intensywnej barwy i kanciasta, spazmatycznie załamująca się, linia. W Kręglach dostrzec można jeszcze elementy figuratywne, jak i zapowiedzi późniejszego, abstrakcyjnego malarstwa artysty. Widoczne tu są dziwne, nierealne postacie grające zapewne w tytułowe kręgle. Ich powyginane sylwetki nadają kompozycji ekspresji, którą wzmaga kolorystka. Sam autor zagadkę kompozycji wyjaśniał tak: „W Kręglach rozgrywałem świadomie wariacje na cześć Makowskiego”.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>
wymiary: 111x116
oznaczenie autorskie: Nie sygn., na odwrocie napis: T BRZOZOWSKI KRĘGLE 1957
opis: W drugiej połowie lat pięćdziesiątych w twórczości Brzozowskiego zaczęła pojawiać się tendencja do odrealniania form. Jego malarstwo zbliżało się do abstrakcji, a w warstwie przedstawieniowej do głosu coraz dobitniej dochodziły – traktowane równorzędnie – postrzępiona plama intensywnej barwy i kanciasta, spazmatycznie załamująca się, linia. W Kręglach dostrzec można jeszcze elementy figuratywne, jak i zapowiedzi późniejszego, abstrakcyjnego malarstwa artysty. Widoczne tu są dziwne, nierealne postacie grające zapewne w tytułowe kręgle. Ich powyginane sylwetki nadają kompozycji ekspresji, którą wzmaga kolorystka. Sam autor zagadkę kompozycji wyjaśniał tak: „W Kręglach rozgrywałem świadomie wariacje na cześć Makowskiego”.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Grupa Krakowska >>>