technika / materiał: collage, olej, płótno
wymiary: 120x80
oznaczenie autorskie: Nie sygn., na odwrocie napis: Jonasz Stern
opis: Na lata sześćdziesiąte należy datować początek ustalania się zupełnie własnego i najbardziej charakterystycznego stylu w twórczości Jonasza Sterna. Ideowo odnosił się on do problemów eschatologicznych silnie naznaczonych własnymi, wojennymi przeżyciami, zaś pod względem formalnym stanowił rozwinięcie jego zainteresowań malarstwem materii. Artysta, który odkrył w sobie nową, wielką pasję – wędkarstwo, zaczął używać w swych kolażach spreparowanych ości, złocistych skór rybich i rozpiętych płetw. W artystycznym działaniu łączył teraz skrajne doświadczenia życia i poszukiwania możliwości ocalania unicestwionej egzystencji:
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Kantor, Jarema, Stern >>>
wymiary: 120x80
oznaczenie autorskie: Nie sygn., na odwrocie napis: Jonasz Stern
opis: Na lata sześćdziesiąte należy datować początek ustalania się zupełnie własnego i najbardziej charakterystycznego stylu w twórczości Jonasza Sterna. Ideowo odnosił się on do problemów eschatologicznych silnie naznaczonych własnymi, wojennymi przeżyciami, zaś pod względem formalnym stanowił rozwinięcie jego zainteresowań malarstwem materii. Artysta, który odkrył w sobie nową, wielką pasję – wędkarstwo, zaczął używać w swych kolażach spreparowanych ości, złocistych skór rybich i rozpiętych płetw. W artystycznym działaniu łączył teraz skrajne doświadczenia życia i poszukiwania możliwości ocalania unicestwionej egzystencji:
„Drapieżne szczupaki
Drapieżne sandacze
Przebiegłe klenie
Leniwe liny
Beztroskie ukleje
Wędrujące węgorze
Tłuste karpie
Tchórzliwe kiełbie
Ruchliwe brzany
Skryte miętusy
Szkodliwe okonie
Pracowite świnki
I inne...
Przedłużają swój byt
W Milczeniu rodzajów”.
Był zafascynowany możliwościami, jakie tkwiły w tych organicznych szczątkach, zakodowanymi w nich informacjach. Budował z nich sugestywne, barwne kompozycje, układał symboliczne znaki i figury, statyczne i zrównoważone o wyraźnie zaznaczonych pionach i poziomach. Zamknięte w przeszklonych tablicach pozostałości egzystencji tworzyły opowieść artysty o życiu, jego nietrwałości, kruchości i marności.
Anna Budzałek
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Kantor, Jarema, Stern >>>