technika / materiał: tempera i monotypia na papierze
wymiary: 106x75
oznaczenie autorskie: Nie sygn.; na odwrocie napis: Maria Jarema / Rytm 4 / tempera monotypia / 1958
opis: Różowe plamy o miękkich obrysach przenikają się z odbitymi białą farbą wąskimi, niemal prostokątnymi formami przywodzącymi na myśl pociętą na kawałki muślinową tkaninę. Czerwona, miękko rozciągnięta w pionie plama pośrodku stanowi dominantę barwną i sprawia wrażenie, że przyciąga wirujące wokół niej strzępki. „Myślę o jej sztuce, o tej osobliwej harmonii koloru i dźwięku” podsumował po latach twórczość malarską Jaremianki, jej profesor Xawery Dunikowski, zwracając uwagę właśnie na ów synestezyjny charakter dzieł artystki.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Kantor, Jarema, Stern >>>
wymiary: 106x75
oznaczenie autorskie: Nie sygn.; na odwrocie napis: Maria Jarema / Rytm 4 / tempera monotypia / 1958
opis: Różowe plamy o miękkich obrysach przenikają się z odbitymi białą farbą wąskimi, niemal prostokątnymi formami przywodzącymi na myśl pociętą na kawałki muślinową tkaninę. Czerwona, miękko rozciągnięta w pionie plama pośrodku stanowi dominantę barwną i sprawia wrażenie, że przyciąga wirujące wokół niej strzępki. „Myślę o jej sztuce, o tej osobliwej harmonii koloru i dźwięku” podsumował po latach twórczość malarską Jaremianki, jej profesor Xawery Dunikowski, zwracając uwagę właśnie na ów synestezyjny charakter dzieł artystki.
Agata Małodobry
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Kantor, Jarema, Stern >>>