technika / materiał: monotypia, tempera, papier naklejony na płótno
wymiary: 76,5x57,5
oznaczenie autorskie: Nie sygn., na odwrocie napis: MARIA JAREMA / WYRAZY / 1957 monot. temp.[...]
opis: Na kartonie jak na przeźroczystej szybie widać było krew. Krew człowieka pod mikroskopem. Czerwone ciałka krwi. Płytki krwi. Czarny. Czerwony. Biały. Żółty.” – pisał Tadeusz Różewicz, który pod wpływem spotkań z Marią Jaremą w ostatnich latach jej życia, próbował uchwycić istotę późnej twórczości artystki – (…) martwa forma abstrakcyjna zaczęła karmić się w tych obrazach swoim twórcą. To, co u innych zostało na powierzchni obrazu – pusta forma, zimna i doskonała konstrukcja, w obrazach M. ożyło. Forma żywiła się jej krwią i szpikiem kostnym. Zamieniała się w organizm żywy i zdolny do samodzielnego bytu. (…) M. wróciła do natury i czerpała z natury. Była malarką krajobrazów swojego organizmu. Najlepiej tłumaczył ją podręcznik biologii.” (Tadeusz Różewicz, W najpiękniejszym mieście świata)
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Kantor, Jarema, Stern >>>
wymiary: 76,5x57,5
oznaczenie autorskie: Nie sygn., na odwrocie napis: MARIA JAREMA / WYRAZY / 1957 monot. temp.[...]
opis: Na kartonie jak na przeźroczystej szybie widać było krew. Krew człowieka pod mikroskopem. Czerwone ciałka krwi. Płytki krwi. Czarny. Czerwony. Biały. Żółty.” – pisał Tadeusz Różewicz, który pod wpływem spotkań z Marią Jaremą w ostatnich latach jej życia, próbował uchwycić istotę późnej twórczości artystki – (…) martwa forma abstrakcyjna zaczęła karmić się w tych obrazach swoim twórcą. To, co u innych zostało na powierzchni obrazu – pusta forma, zimna i doskonała konstrukcja, w obrazach M. ożyło. Forma żywiła się jej krwią i szpikiem kostnym. Zamieniała się w organizm żywy i zdolny do samodzielnego bytu. (…) M. wróciła do natury i czerpała z natury. Była malarką krajobrazów swojego organizmu. Najlepiej tłumaczył ją podręcznik biologii.” (Tadeusz Różewicz, W najpiękniejszym mieście świata)
Agata Małodobry
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Kantor, Jarema, Stern >>>