technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 71x64
oznaczenie autorskie: Sygn. I.d.: Tytus Czyżewski
opis: Tytus Czyżewski, po ukończeniu studiów w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1902–1907), gdzie uczył się malarstwa pod kierunkiem Leona Wyczółkowskiego i Józefa Mehoffera, wyjechał do Paryża. Tam, szczególnie za drugim pobytem, w latach 1910–1912, poznał malarstwo Paula Cézanne'a i zasady rozwijającego się kubizmu. Po powrocie do kraju stał się jednym z twórców polskiej awangardy, współzałożycielem grupy Ekspresjonistów Polskich (1918), zwanych później Formistami. Był nie tylko malarzem ale i teoretykiem sztuki, poetą i dramatopisarzem.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Awangarda >>>
wymiary: 71x64
oznaczenie autorskie: Sygn. I.d.: Tytus Czyżewski
opis: Tytus Czyżewski, po ukończeniu studiów w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1902–1907), gdzie uczył się malarstwa pod kierunkiem Leona Wyczółkowskiego i Józefa Mehoffera, wyjechał do Paryża. Tam, szczególnie za drugim pobytem, w latach 1910–1912, poznał malarstwo Paula Cézanne'a i zasady rozwijającego się kubizmu. Po powrocie do kraju stał się jednym z twórców polskiej awangardy, współzałożycielem grupy Ekspresjonistów Polskich (1918), zwanych później Formistami. Był nie tylko malarzem ale i teoretykiem sztuki, poetą i dramatopisarzem.
W swych wczesnych obrazach stosował tzw. kubizm cezannowski, umiarkowany, polegający na uproszczeniu kształtów i lekkiej deformacji przedstawianych motywów, odrzuceniu reguł „klasycznej” perspektywy zbieżnej, którą zastąpił perspektywą skróconą, przybliżającą przedmioty do powierzchni płótna. Martwa natura ze skrzypcami zdaje się godzić stylistykę secesji z nowinkami prekubizmu. Ukazuje centralnie zakomponowany motyw złożony z palety malarskiej, wazonu i skrzypiec, ukazany na tle firany i dekoracyjnie podpiętych zasłon. Nowatorstwo obrazu polega na odejściu od naturalistycznego postrzegania rzeczywistości, eliminacji głębi, zastosowaniu podniesionej perspektywy i intencji porządkowania kompozycji według zamysłu artysty.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Awangarda >>>