technika / materiał: olej, deska
wymiary: 40,5x50
oznaczenie autorskie: Sygn. p.g.: z. pronaszko
opis: Z Wadowicami wiązało malarza pochodzenie żony oraz przyjaźń z pisarzem i znawcą sztuki Emilem Zegadłowiczem (1888–1941), u którego był częstym gościem w podwadowickim Gorzeniu. Obraz nosi wyraźne znamiona charakterystycznej dla formizmu stylizacji. Podwyższony punkt widzenia pozwolił na wykorzystanie płaszczyzn dachów jako głównego motywu kompozycji. Elementy przyrody, budynki oraz mocno zaznaczone cienie zostały uproszczone i przyjęły formy geometryczne. Typowy dla kompozycji formistycznych jest także zgaszony kolor, sprowadzony do odcieni czerwieni, brązów i błękitu.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Awangarda >>>
wymiary: 40,5x50
oznaczenie autorskie: Sygn. p.g.: z. pronaszko
opis: Z Wadowicami wiązało malarza pochodzenie żony oraz przyjaźń z pisarzem i znawcą sztuki Emilem Zegadłowiczem (1888–1941), u którego był częstym gościem w podwadowickim Gorzeniu. Obraz nosi wyraźne znamiona charakterystycznej dla formizmu stylizacji. Podwyższony punkt widzenia pozwolił na wykorzystanie płaszczyzn dachów jako głównego motywu kompozycji. Elementy przyrody, budynki oraz mocno zaznaczone cienie zostały uproszczone i przyjęły formy geometryczne. Typowy dla kompozycji formistycznych jest także zgaszony kolor, sprowadzony do odcieni czerwieni, brązów i błękitu.
Światosław Lenartowicz
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: Awangarda >>>