technika / materiał: akwarela, gwasz, papier naklejony na płótno
wymiary: 680x168
oznaczenie autorskie: Sygn. I.d.: JÓZEF MEHOFFER
opis: Na witraż Męczennicy w fryburskiej katedrze składają się kompozycje dwu sąsiadujących okien Św. Sebastian i św. Maurycy oraz Św. Katarzyna i św. Barbara. Postać każdego z czterech świętych malarz ukazał w chwili heroicznej decyzji o wytrwaniu w wierze, pomimo okoliczności wymagających ofiary życia. Poniżej, wśród bujnych kwiatów, widnieją ich nagie, umęczone zwłoki. Św. Katarzynę Aleksandryjską, słynącą z urody i wykształcenia królewską córę, patronkę między innymi nauk, malarz ukazał jako pełną słodyczy i dostojeństwa jasnowłosą dziewczynę otuloną purpurowym płaszczem i z jej atrybutami: palmą i kołem tortur. U dołu leżą jej nagie zwłoki, rzucone głową w dół. Równie młodzieńcza i piękna jest św. Barbara, także z królewskiego rodu. Widzimy ją zachwyconą wizją Hostii i niezważającą na rozwścieczonego ojca, który skazał ją na głodową śmierć w wieży, widocznej w tle. U dołu, wśród kwiatów, spoczywają jej nagie zwłoki. Grozy dopełniają nadlatujące czarne kruki. Górne partie okien wypełniają ornamenty roślinne oraz postacie modlących się dzieci.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: A to Polska właśnie >>>
zobacz również artykuły >>>
wymiary: 680x168
oznaczenie autorskie: Sygn. I.d.: JÓZEF MEHOFFER
opis: Na witraż Męczennicy w fryburskiej katedrze składają się kompozycje dwu sąsiadujących okien Św. Sebastian i św. Maurycy oraz Św. Katarzyna i św. Barbara. Postać każdego z czterech świętych malarz ukazał w chwili heroicznej decyzji o wytrwaniu w wierze, pomimo okoliczności wymagających ofiary życia. Poniżej, wśród bujnych kwiatów, widnieją ich nagie, umęczone zwłoki. Św. Katarzynę Aleksandryjską, słynącą z urody i wykształcenia królewską córę, patronkę między innymi nauk, malarz ukazał jako pełną słodyczy i dostojeństwa jasnowłosą dziewczynę otuloną purpurowym płaszczem i z jej atrybutami: palmą i kołem tortur. U dołu leżą jej nagie zwłoki, rzucone głową w dół. Równie młodzieńcza i piękna jest św. Barbara, także z królewskiego rodu. Widzimy ją zachwyconą wizją Hostii i niezważającą na rozwścieczonego ojca, który skazał ją na głodową śmierć w wieży, widocznej w tle. U dołu, wśród kwiatów, spoczywają jej nagie zwłoki. Grozy dopełniają nadlatujące czarne kruki. Górne partie okien wypełniają ornamenty roślinne oraz postacie modlących się dzieci.
Ten niezwykle wyrafinowany witraż, utrzymany w stylistyce secesji, zdobył złoty medal na Wystawie Światowej w Paryżu w roku 1900.
Anna Zeńczak
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: A to Polska właśnie >>>
zobacz również artykuły >>>