technika / materiał: szkło barwne, ołów
wymiary: 162,5x142,5
oznaczenie autorskie: Sygn. u góry po prawej: JÓZEF MEHOFFER U dołu napis: KRAKOWSKI ZAKŁAD WITRAŻÓW I MOZAIKI S.G. ŻELEŃSKI. ZAŁOŻONY W ROKU 1902
opis: Przedstawione tu trzy pogodnie uśmiechnięte damy w na poły królewskich szatach, siedzące pod opiekuńczymi skrzydłami Geniusza, są personifikacjami trzech Sztuk Plastycznych. Postać pośrodku, z wysadzaną klejnotami koroną na skroniach, to Architektura. Po jednej jej stronie zasiada Rzeźba, z figurką w dłoni. Po drugiej – Malarstwo, w rembrandtowskim kapeluszu, z paletą i pędzlami. Ich przyjacielska komitywa zdaje się wyrażać popularną w czasach Mehoffera ideę jedności sztuk. Natomiast poniżej, okolone kwietną girlandą, spoczywają zwłoki młodej dziewczyny, nad którymi kościotrup pochyla swój czerep w geście melancholijnej zadumy. Kompozycja wyraża ideę nieśmiertelności sztuki oraz refleksję nad przemijalnością życia ludzkiego. Nawiązując zatem do długiej tradycji obrazowania alegorycznego, Mehoffer zarazem wyraźnie sytuuje swe dzieło w ówczesnym nurcie europejskiego symbolizmu. Świadczy też o tym oczywiste odwołanie do sławnego obrazu Vita somnium breve (Życie snem krótkim) pędzla Arnolda Boecklina, szwajcarskiego malarza symbolisty. Witraż ten, stylizowany w duchu secesji, prezentuje prawdziwy artyzm w operowaniu barwnym szkłem łączonym ołowianymi spoinami.
Anna Zeńczak
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: A to Polska właśnie >>>
wymiary: 162,5x142,5
oznaczenie autorskie: Sygn. u góry po prawej: JÓZEF MEHOFFER U dołu napis: KRAKOWSKI ZAKŁAD WITRAŻÓW I MOZAIKI S.G. ŻELEŃSKI. ZAŁOŻONY W ROKU 1902
opis: Przedstawione tu trzy pogodnie uśmiechnięte damy w na poły królewskich szatach, siedzące pod opiekuńczymi skrzydłami Geniusza, są personifikacjami trzech Sztuk Plastycznych. Postać pośrodku, z wysadzaną klejnotami koroną na skroniach, to Architektura. Po jednej jej stronie zasiada Rzeźba, z figurką w dłoni. Po drugiej – Malarstwo, w rembrandtowskim kapeluszu, z paletą i pędzlami. Ich przyjacielska komitywa zdaje się wyrażać popularną w czasach Mehoffera ideę jedności sztuk. Natomiast poniżej, okolone kwietną girlandą, spoczywają zwłoki młodej dziewczyny, nad którymi kościotrup pochyla swój czerep w geście melancholijnej zadumy. Kompozycja wyraża ideę nieśmiertelności sztuki oraz refleksję nad przemijalnością życia ludzkiego. Nawiązując zatem do długiej tradycji obrazowania alegorycznego, Mehoffer zarazem wyraźnie sytuuje swe dzieło w ówczesnym nurcie europejskiego symbolizmu. Świadczy też o tym oczywiste odwołanie do sławnego obrazu Vita somnium breve (Życie snem krótkim) pędzla Arnolda Boecklina, szwajcarskiego malarza symbolisty. Witraż ten, stylizowany w duchu secesji, prezentuje prawdziwy artyzm w operowaniu barwnym szkłem łączonym ołowianymi spoinami.
Anna Zeńczak
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: A to Polska właśnie >>>