technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 75x200
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. I.d.: Jul. Fałat/1899
opis: Powstanie obrazu przypada na szczytowy okres twórczości Juliana Fałata i jego działalności jako dyrektora w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (później rektora w ukonstytuowanej w 1900 roku Akademii Sztuk Pięknych). Wcześniej w twórczości artysty przeważała tematyka myśliwska, realizowana w ulubionej przez niego technice akwarelowej. Około roku 1899 Fałat zmienił zarówno tematykę, jak i technikę, malując obrazy olejne przedstawiające podkrakowskie krajobrazy, lasy i sceny rodzajowe z życia wsi. Do tych ostatnich należy obraz Przed cerkwią, w którym temat wydaje się jedynie pretekstem dla rozstrzygnięć artystycznych. Obraz malowany jest krótkimi pociągnięciami pędza, sprawiającymi, że widz ma wrażenie jego szkicowości. Artysta posłużył się ograniczoną paletą barw i oparł jego kolorystykę na kontraście brązów i błękitu, uzupełnionych zgaszoną bielą. Równie prosta jest kompozycja obrazu zorganizowana tak, że wzrok widza skupia się na środkowej grupie modlących się kobiet. Mur okalający świątynię oraz pusta, a jednocześnie bardzo bogata malarsko ściana po prawej stronie, organizują przestrzeń, skupiając wzrok widza na postaciach wieśniaczek w ciemnych strojach. Białe chusty na ich głowach stanowią jakby umowną granicę między brązem strefy „ziemskiej”, a błękitem nieba.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: A to Polska właśnie >>>
wymiary: 75x200
oznaczenie autorskie: Sygn. i dat. I.d.: Jul. Fałat/1899
opis: Powstanie obrazu przypada na szczytowy okres twórczości Juliana Fałata i jego działalności jako dyrektora w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (później rektora w ukonstytuowanej w 1900 roku Akademii Sztuk Pięknych). Wcześniej w twórczości artysty przeważała tematyka myśliwska, realizowana w ulubionej przez niego technice akwarelowej. Około roku 1899 Fałat zmienił zarówno tematykę, jak i technikę, malując obrazy olejne przedstawiające podkrakowskie krajobrazy, lasy i sceny rodzajowe z życia wsi. Do tych ostatnich należy obraz Przed cerkwią, w którym temat wydaje się jedynie pretekstem dla rozstrzygnięć artystycznych. Obraz malowany jest krótkimi pociągnięciami pędza, sprawiającymi, że widz ma wrażenie jego szkicowości. Artysta posłużył się ograniczoną paletą barw i oparł jego kolorystykę na kontraście brązów i błękitu, uzupełnionych zgaszoną bielą. Równie prosta jest kompozycja obrazu zorganizowana tak, że wzrok widza skupia się na środkowej grupie modlących się kobiet. Mur okalający świątynię oraz pusta, a jednocześnie bardzo bogata malarsko ściana po prawej stronie, organizują przestrzeń, skupiając wzrok widza na postaciach wieśniaczek w ciemnych strojach. Białe chusty na ich głowach stanowią jakby umowną granicę między brązem strefy „ziemskiej”, a błękitem nieba.
Światosław Lenartowicz
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XX wieku,
Gmach Główny, al. 3 Maja 1
klucz: A to Polska właśnie >>>