technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 200 × 60 cm
opis: Władysław Podkowiński technikę impresjonistyczną stosował w kompozycjach portretowych. Stworzył kilkanaście całopostaciowych, reprezentacyjnych wizerunków, głównie kobiecych, którym nadał bardzo podobny schemat. Ukazywał w nich smukłą modelkę w ujęciu en pied, ubraną w elegancką, modną suknię i upozowaną na tle ogrodów bądź dekoracyjnych tkanin. Wizerunki takie miały dostojny, wręcz zmonumentalizowany charakter, podkreślony jeszcze przez oryginalny, wydłużony format płótna. W tej konwencji jest utrzymany portret żony Feliksa Mangghi Jasieńskiego – Teresy z Łabędzkich Jasieńskiej (1867–1900), którą Podkowiński ukazał na tle dekoracyjnej tkaniny w błękitno-białe pasy, upozowaną starannie, lecz w sposób sugerujący przypadkowość ujęcia. Zestawienia barwne – efektowna fioletowa suknia z rudopomarańczowym pasem, barwna tkanina tła – podkreślają wyczucie kolorystyczne Podkowińskiego, które pozwoliło Władysławowi Husarskiemu zaliczyć go w poczet najświetniejszych polskich kolorystów XIX wieku.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 200 × 60 cm
opis: Władysław Podkowiński technikę impresjonistyczną stosował w kompozycjach portretowych. Stworzył kilkanaście całopostaciowych, reprezentacyjnych wizerunków, głównie kobiecych, którym nadał bardzo podobny schemat. Ukazywał w nich smukłą modelkę w ujęciu en pied, ubraną w elegancką, modną suknię i upozowaną na tle ogrodów bądź dekoracyjnych tkanin. Wizerunki takie miały dostojny, wręcz zmonumentalizowany charakter, podkreślony jeszcze przez oryginalny, wydłużony format płótna. W tej konwencji jest utrzymany portret żony Feliksa Mangghi Jasieńskiego – Teresy z Łabędzkich Jasieńskiej (1867–1900), którą Podkowiński ukazał na tle dekoracyjnej tkaniny w błękitno-białe pasy, upozowaną starannie, lecz w sposób sugerujący przypadkowość ujęcia. Zestawienia barwne – efektowna fioletowa suknia z rudopomarańczowym pasem, barwna tkanina tła – podkreślają wyczucie kolorystyczne Podkowińskiego, które pozwoliło Władysławowi Husarskiemu zaliczyć go w poczet najświetniejszych polskich kolorystów XIX wieku.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>