technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 45 × 70 cm
opis: Podczas wielokrotnych pobytów na Ukrainie w latach 1883–1911 Wyczółkowski namalował kilkadziesiąt obrazów z motywem kopania buraków. Obecnie znanych jest jedynie kilka z nich. W każdym artysta rozstrzygał inny problem malarski związany z oddziaływaniem światła na barwy lokalne, ukazując zmienność tego zjawiska, uwzględniając przy tym inne czynniki aury, jak poranna czy wieczorna mgła, deszcz lub wyostrzający wszystkie kontury przymrozek. W Kopaniu buraków z Muzeum Narodowego w Krakowie słoneczne światło zmienione w barwne, migotliwe refleksy kładzie się drobnymi plamkami czystego pigmentu na napotkanej materii, zabarwiając ją raz chłodnym, raz ciepłym tonem. To jedno z dzieł, w których Wyczółkowski najbardziej zbliżył się do malarstwa impresjonistycznego. Motyw pracy ubogich, prostych ludzi pozostawał jednak dla niego bardzo ważny. Zawsze podkreślał, że jego obrazy ukraińskie, to obrazy „ludowe”. Żywił szczerą i głęboką sympatię do ukraińskiego ludu, ubolewając nad jego wyzyskiem i przedmiotowym traktowaniem przez polskich ziemian.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 45 × 70 cm
opis: Podczas wielokrotnych pobytów na Ukrainie w latach 1883–1911 Wyczółkowski namalował kilkadziesiąt obrazów z motywem kopania buraków. Obecnie znanych jest jedynie kilka z nich. W każdym artysta rozstrzygał inny problem malarski związany z oddziaływaniem światła na barwy lokalne, ukazując zmienność tego zjawiska, uwzględniając przy tym inne czynniki aury, jak poranna czy wieczorna mgła, deszcz lub wyostrzający wszystkie kontury przymrozek. W Kopaniu buraków z Muzeum Narodowego w Krakowie słoneczne światło zmienione w barwne, migotliwe refleksy kładzie się drobnymi plamkami czystego pigmentu na napotkanej materii, zabarwiając ją raz chłodnym, raz ciepłym tonem. To jedno z dzieł, w których Wyczółkowski najbardziej zbliżył się do malarstwa impresjonistycznego. Motyw pracy ubogich, prostych ludzi pozostawał jednak dla niego bardzo ważny. Zawsze podkreślał, że jego obrazy ukraińskie, to obrazy „ludowe”. Żywił szczerą i głęboką sympatię do ukraińskiego ludu, ubolewając nad jego wyzyskiem i przedmiotowym traktowaniem przez polskich ziemian.
Wacława Milewska
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>