technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 50,5 × 61,5 cm
opis: Władysław Podkowiński i Józef Pankiewicz należą na gruncie polskim do prekursorów malarstwa korzystającego z założeń francuskiego impresjonizmu, z którym zetknęli się podczas pobytu w Paryżu w roku 1889, szybko przyswajając jego zasady. Władysław Podkowiński sięgał do paryskich doświadczeń głównie podczas wakacyjnych pobytów w Mokrej Wsi koło Radzymina, w majątku malarza Juliana Maszyńskiego, oraz w pobliskim Chrzęsnym – majątku należącym do rodziny malarza Miłosza Kotarbińskiego. Zauroczony tamtejszym krajobrazem wychodził w plener by malować przypadkowe, banalne fragmenty pejzażu. Dostrzegał jego zmienność pod wpływem światła, fascynowały go gry barwne, ruch cienia, a także odbicia w tafli wody i drżenie rozgrzanego powietrza.Powstałe podczas jednego z takich plenerów Pole łubinu ukazuje, jakże powszechne w polskim letnim krajobrazie, malownicze pole barwnych kwiatów. Obraz cechuje efektowna kompozycja zbudowana w oparciu o podziały horyzontalne utworzone przez barwne pasma kolejnych planów. Istotną rolę artysta powierzył palecie barwnej, utrzymanej w jasnej tonacji, oddającej nastrój letniego dnia i współgrającej ze światłem.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 50,5 × 61,5 cm
opis: Władysław Podkowiński i Józef Pankiewicz należą na gruncie polskim do prekursorów malarstwa korzystającego z założeń francuskiego impresjonizmu, z którym zetknęli się podczas pobytu w Paryżu w roku 1889, szybko przyswajając jego zasady. Władysław Podkowiński sięgał do paryskich doświadczeń głównie podczas wakacyjnych pobytów w Mokrej Wsi koło Radzymina, w majątku malarza Juliana Maszyńskiego, oraz w pobliskim Chrzęsnym – majątku należącym do rodziny malarza Miłosza Kotarbińskiego. Zauroczony tamtejszym krajobrazem wychodził w plener by malować przypadkowe, banalne fragmenty pejzażu. Dostrzegał jego zmienność pod wpływem światła, fascynowały go gry barwne, ruch cienia, a także odbicia w tafli wody i drżenie rozgrzanego powietrza.Powstałe podczas jednego z takich plenerów Pole łubinu ukazuje, jakże powszechne w polskim letnim krajobrazie, malownicze pole barwnych kwiatów. Obraz cechuje efektowna kompozycja zbudowana w oparciu o podziały horyzontalne utworzone przez barwne pasma kolejnych planów. Istotną rolę artysta powierzył palecie barwnej, utrzymanej w jasnej tonacji, oddającej nastrój letniego dnia i współgrającej ze światłem.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>