technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 50,5 × 69,2 cm
opis: Podobnie jak jego przyjaciel Władysław Podkowiński, tak i Pankiewicz po powrocie ich obu z Paryża rozpoczął okres eksperymentowania z poznanym tam impresjonizmem. Wóz z sianem malowany drobnymi, nieregularnymi, fakturowo nakładanymi plamkami stanowi niemal abstrakcyjne przedstawienie. Mistrzowskie zestawienie pastelowych tonacji barw potęguje wrażenie dusznego, wibrującego w upalny dzień powietrza. Próby przeniesienia zdobyczy francuskiego impresjonizmu do Polski nie powiodły się. Prace wystawiane przez Pankiewicza i Podkowińskiego spotkało niezrozumienie i miażdżąca krytyką. W późniejszym okresie twórczości Pankiewicz zwrócił się w stronę nastrojowego symbolizmu.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 50,5 × 69,2 cm
opis: Podobnie jak jego przyjaciel Władysław Podkowiński, tak i Pankiewicz po powrocie ich obu z Paryża rozpoczął okres eksperymentowania z poznanym tam impresjonizmem. Wóz z sianem malowany drobnymi, nieregularnymi, fakturowo nakładanymi plamkami stanowi niemal abstrakcyjne przedstawienie. Mistrzowskie zestawienie pastelowych tonacji barw potęguje wrażenie dusznego, wibrującego w upalny dzień powietrza. Próby przeniesienia zdobyczy francuskiego impresjonizmu do Polski nie powiodły się. Prace wystawiane przez Pankiewicza i Podkowińskiego spotkało niezrozumienie i miażdżąca krytyką. W późniejszym okresie twórczości Pankiewicz zwrócił się w stronę nastrojowego symbolizmu.
Urszula Kozakowska-Zaucha
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>