technika / materiał: olej, deska
wymiary: 23 × 38 cm
opis: W swojej twórczości Siemiradzki podejmował m.in. tematykę antyczną o charakterze rodzajowym, osadzoną w scenerii słonecznych włoskich pejzaży. Partie krajobrazowe tych kompozycji były malowane w oparciu o studia plenerowe. Wyróżniała je znakomita technika oraz nowoczesny na owe czasy, daleki od akademizmu, rzeczowy sposób podejścia do natury połączony z zainteresowaniem problemem światła słonecznego.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 23 × 38 cm
opis: W swojej twórczości Siemiradzki podejmował m.in. tematykę antyczną o charakterze rodzajowym, osadzoną w scenerii słonecznych włoskich pejzaży. Partie krajobrazowe tych kompozycji były malowane w oparciu o studia plenerowe. Wyróżniała je znakomita technika oraz nowoczesny na owe czasy, daleki od akademizmu, rzeczowy sposób podejścia do natury połączony z zainteresowaniem problemem światła słonecznego.
Krajobraz ze sztafażem przedstawia współczesny artyście włoski pejzaż. Zagajnik widoczny na pierwszym planie, nad rzeką, tonie w cieniu. Kamienny most pośrodku kompozycji oraz rozciągające się w oddali na wzgórzu miasteczko są zalane ostrym słońcem. Wypoczywająca w cieniu drzew para stanowi jedynie barwny, malowniczy akcent, zaś właściwym „bohaterem” przedstawienia pozostaje realistycznie oddany krajobraz. Kontrasty światła i cienia oraz jasna gama barwna współtworzą pogodny nastrój letniego dnia.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>