technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 213 × 65 cm
opis: W akademickich dziełach Henryka Siemiradzkiego o tematyce antycznej lub biblijnej uwagę widza przykuwają znakomicie rozwiązane partie krajobrazowe. Malowane w oparciu o studia plenerowe, przedstawiają zazwyczaj motywy włoskie, zachwycając znakomitym oddaniem gry światła i cienia, subtelną techniką oraz czystością barw. Jako zdeklarowany akademik, każde ze swych dzieł Siemiradzki poprzedzał wieloma studiami rysunkowymi i olejnymi.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 213 × 65 cm
opis: W akademickich dziełach Henryka Siemiradzkiego o tematyce antycznej lub biblijnej uwagę widza przykuwają znakomicie rozwiązane partie krajobrazowe. Malowane w oparciu o studia plenerowe, przedstawiają zazwyczaj motywy włoskie, zachwycając znakomitym oddaniem gry światła i cienia, subtelną techniką oraz czystością barw. Jako zdeklarowany akademik, każde ze swych dzieł Siemiradzki poprzedzał wieloma studiami rysunkowymi i olejnymi.
Wielkoformatowe, olejne Studium drzewa przedstawia smukłą pinię. Drzewo, ujęte blisko, z niskiego punktu widzenia, jest widoczne fragmentarycznie – jego ciemnozielona korona znajduje się poza ciasnym kadrem obrazu. Uwaga artysty skupiła się na dolnych gałęziach oraz beżowoszarym, sękatym pniu. Podobny, zainspirowany prawdopodobnie fotografią, sposób podejścia do motywu pejzażowego odnajdziemy w wielu innych dziełach artysty, np. Chrystus i Samarytanka, Sielanka, Odpoczynek oraz Szczęście rodzinne. Pierwszy plan Studium drzewa tonie w cieniu, krajobraz w tle rozświetlają jasne plamy słonecznego światła korespondujące z błękitem nieba. Wertykalny charakter kompozycji został podkreślony poprzez silnie wydłużony pionowy format dzieła.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>