technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 251 × 160 cm
opis: Twórczość Witolda Pruszkowskiego ogniskowała się głównie wokół tematyki fantastycznej, w której ważną rolę odgrywało odwoływanie się do baśniowości oraz rodzimego folkloru. W jego obrazach ożył świat rusałek i boginek, diabłów, wilkołaków oraz zbójnika Madeja, pojawiły się obrzędy wianków, Zaduszki i Noc Świętojańska. Malarski temat sielanki (idylli) wywodził się z twórczości starożytnego pisarza Teokryta.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 251 × 160 cm
opis: Twórczość Witolda Pruszkowskiego ogniskowała się głównie wokół tematyki fantastycznej, w której ważną rolę odgrywało odwoływanie się do baśniowości oraz rodzimego folkloru. W jego obrazach ożył świat rusałek i boginek, diabłów, wilkołaków oraz zbójnika Madeja, pojawiły się obrzędy wianków, Zaduszki i Noc Świętojańska. Malarski temat sielanki (idylli) wywodził się z twórczości starożytnego pisarza Teokryta.
Podobnie jak w Nuceniach wiosennych Aleksandra Kotsisa, antyczny motyw został przez Pruszkowskiego połączony z ludowością. Pogrążony w półmroku, oświetlony księżycowym blaskiem krajobraz tworzy nastrojową scenerię dla pary pogrążonej w melancholijnej zadumie. Postaci w krakowskich strojach oraz krajobraz z motywem rosochatych wierzb nadają kompozycji swojski, rodzimy charakter. Realistyczny warsztat łączy się z obrazowaniem charakterystycznym dla symbolizmu. Wydłużoną i pozbawioną głębi kompozycję podkreśla przejęty z monachijskiego środowiska artystycznego format silnie wydłużonego pionowego prostokąta, zwany ręcznikowym.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>