technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 76 × 200 cm
opis: Przełomowym momentem w karierze Juliana Fałata stało się zaproszenie do Nieświeża w roku 1886, które zainspirowało go do podjęcia tematyki myśliwskiej. Odtwarzając na podstawie plenerowych szkiców wygląd pejzażu, ludzi i zwierząt artysta konsekwentnie trzymał się form widzialnego świata. Jednocześnie, przejmując pewne cechy impresjonizmu, rozjaśniał kolorystykę, stosował kompozycję sugerującą przypadkowość, szkicową, pośpieszną technikę oraz walorowy modelunek.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 76 × 200 cm
opis: Przełomowym momentem w karierze Juliana Fałata stało się zaproszenie do Nieświeża w roku 1886, które zainspirowało go do podjęcia tematyki myśliwskiej. Odtwarzając na podstawie plenerowych szkiców wygląd pejzażu, ludzi i zwierząt artysta konsekwentnie trzymał się form widzialnego świata. Jednocześnie, przejmując pewne cechy impresjonizmu, rozjaśniał kolorystykę, stosował kompozycję sugerującą przypadkowość, szkicową, pośpieszną technikę oraz walorowy modelunek.
Pochodzące z roku 1894 Polowanie na łosia to pejzaż, w którym obecność człowieka została ograniczona do minimum. Panoramiczne ujęcie akcentuje ogrom przestrzeni, urodę i dzikość bagiennego krajobrazu. Umieszczone z dwóch, przeciwstawnych stron kompozycji: potężna sylwetka łosia oraz drobna postać myśliwego niemal całkowicie wtapiają się w osnutą mgielnymi oparami przestrzeń moczarów. Malowany szkicową techniką obraz jest utrzymany w zgaszonej, niebieskawoszarej tonacji ożywionej łuną wschodzącego słońca.
Aleksandra Krypczyk
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>