Maksymilian Gierymski (1846–1874)
Obóz Cyganów II, 1867–1868
Zakup, 1961
imnk
miniaturka

technika / materiał: olej, płótno

wymiary: 16 × 38 cm

opis:

Pejzaże nocne, zwane nokturnami, stanowią ważną część dorobku Maksymiliana Gierymskiego. Ten typ krajobrazu pojawił się w twórczości malarza tuż po jego przybyciu do Monachium. Artysta stworzył wówczas dwa niewielkie obrazy przedstawiające Obóz Cyganów, które łączy zbliżony typ pejzażu. Ukazują rozległą równinę w świetle zachodzącego słońca. Na pierwszym planie widnieje cygańskie obozowisko; płonące ognisko rzuca ciepły blask na stojących wokoło ludzi. Pejzażom towarzyszy silna dawka nastrojowości i liryzmu. Sfery ziemi i nieba równoważą się; także figury ludzi i zwierząt, tworzące integralną część natury, zostały potraktowane na równi z krajobrazem. Zabieg ten stworzył wrażenie swoistej harmonii, współodczuwania pomiędzy przyrodą i człowiekiem. Mroczna aura malowideł umożliwia widzowi osiągnięcie szczególnego stanu ducha „dostrojonego” do atmosfery wyciszenia i spokoju, charakterystycznej dla nocnej pory. Zatarte i zamglone kontury oraz kontrasty światła i cienia sprawiają, iż omawiane pejzaże nabierają symbolicznych znaczeń. Wysmakowane kolorystycznie, pod względem formalnym wykazują inspirację twórczością Eduarda Schleicha st. oraz Adolfa Liera, stanowiąc niejako summę pierwszych artystycznych doświadczeń Gierymskiego w środowisku monachijskim.

Aleksandra Krypczyk



ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3


klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>

© 2010 Muzeum Narodowe w Krakowie
design & concept: creator.pl
>