technika / materiał: olej, płótno
wymiary: 40 × 63 cm
opis: Pejzaże nocne zwane nokturnami stanowiły ważną część twórczości Maksymiliana Gierymskiego. Problemy natury technicznej i estetycznej związane z tym typem krajobrazu pojawiły się w twórczości artysty w niedługim czasie po jego przybyciu do Monachium. Tematyka cygańska stanowiła popularny wątek w dziewiętnastowiecznym malarstwie europejskim. Podejmowali ją także malarze polscy związani ze środowiskiem monachijskim. Przedstawionemu w obrazie pejzażowi towarzyszy silna dawka nastrojowości i liryzmu, a figury ludzi i zwierząt tworzą integralną część natury. Mroczna aura dzieła wytwarza u widza szczególny stan ducha, pozwalając na zrównanie nastroju człowieka ze stanem wyciszenia i spokoju ukrytym w nocnej atmosferze. Zatarte i zamglone kontury oraz kontrasty światła i cienia sprawiają, iż omawiany pejzaż nabiera symbolicznych znaczeń. Ta swoista nastrojowość, zwana z niemiecka stimmung, była charakterystyczna dla twórczości polskich pejzażystów, którzy posiadali doświadczenia wyniesione z zetknięcia z artystycznym środowiskiem monachijskim.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>
wymiary: 40 × 63 cm
opis: Pejzaże nocne zwane nokturnami stanowiły ważną część twórczości Maksymiliana Gierymskiego. Problemy natury technicznej i estetycznej związane z tym typem krajobrazu pojawiły się w twórczości artysty w niedługim czasie po jego przybyciu do Monachium. Tematyka cygańska stanowiła popularny wątek w dziewiętnastowiecznym malarstwie europejskim. Podejmowali ją także malarze polscy związani ze środowiskiem monachijskim. Przedstawionemu w obrazie pejzażowi towarzyszy silna dawka nastrojowości i liryzmu, a figury ludzi i zwierząt tworzą integralną część natury. Mroczna aura dzieła wytwarza u widza szczególny stan ducha, pozwalając na zrównanie nastroju człowieka ze stanem wyciszenia i spokoju ukrytym w nocnej atmosferze. Zatarte i zamglone kontury oraz kontrasty światła i cienia sprawiają, iż omawiany pejzaż nabiera symbolicznych znaczeń. Ta swoista nastrojowość, zwana z niemiecka stimmung, była charakterystyczna dla twórczości polskich pejzażystów, którzy posiadali doświadczenia wyniesione z zetknięcia z artystycznym środowiskiem monachijskim.
ekspozycja: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach,
Sukiennice, Rynek Główny 1/3
klucz: Realizm, polski impresjonizm, początki symbolizmu >>>